Siirry pääsisältöön


2075. Sote- lainsäädäntö on teknisesti OK, muttei vastaa todellisuutta eikä hyviä käytäntöjä

      Soten pääarkkitehti Juha Rehula myöntää reformiin sisältyvän suuria riskiä monen kohtaan (http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005208994.html) Tämä on rehellisen tuntuinen päätelmä, mutta on käsittämätöntä, että hallitus toteuttaa keskeneräisellä säädöstöllä maan suurimman reformin. Professori Matti Wiberg oli hyvin huolissaan lainsäädännön valmistelun viime aikojen tason laskemisesta (http://yle.fi/uutiset/tuoreimmat).
     Ihmettelyä herättää myös, miksi hallintarekisteri tulee päätettäväksi ensiviikolla (http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005205540.html).

Tarkastellaan muutamaa riskikohta.
     Ensiksi. Hallitus on jo päättänyt, että jokaisen sote yrityksen on otettava tietty määrä asiakkaita tiettyyn hintaan. Hinta määräytyy noin 65 prosenttisesti asiakaskannan kapitalisaatiosopimuksella, eli ikärakenteen, sairastavuuden, elintapojen, koulutustason, jne perusteella. 35 prosenttia määräytyy tehtyjen toimenpiteiden mukaan kuten haavojen hoidon, flunssahoidon, tähystysten, leikkausten, jne. Käytännössä kapitalisaatiosopimus tarkoittaa, että valtio ottaa soteyritykseltä asiakaskunnalle vakuutuksen, joka korvaa koko budjetista automaattisesti 65 prosenttia. Tämä tarkoittaa sairauden ehkäisemistä ja tulevaa hoitoa. Loput 35 prosenttia se korvaa soteyhtiön tekemistä toimenpiteistä laskun mukaan.
     On aiheellista kysyä, voiko yleensä kukaan antaa järkevää riskinottohintaa kunkin soteyrityksen potilaskannelle sen sosiaali- terveydenhoitopalvelujen tuottamisesta tietämättä, mitä ne ovat ja koska jokainen asiakaskanta on erilainen?  Kuka määrittelee, kuinka suuren asiakaskanne pitää olla ja millaiset tapaukset kuuluvat vakuutuksen piiriin? Kuka tarkistaa asiakaskannan, kun se jatkuvasti muuttuu? Miten varmistetaan se, että isot ketjut eivät jo etukäteen hanki tiskin alta sille sopivaa potilaskantaa ja tekniseen syyhyn vedoten eivät heti avaa ovia, vaan odottavat oikeaa hetkeä?
     Toiseksi. Miten asiakkaan potilastiedot saadaan sellaisessa muodossa ja laitteille, että ne ovat kaikkien sote yksiköiden käytettävissä ajantasaisina? Miten varmennetaan se, kun ensimainittu toteutuu, että noin 250000 uutta käyttäjää ei käytä väärin tietoja?
     Kolmanneksi. Miten valvotaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti hoidon laatua ja eri toimenpiteiden järkevyyttä, kustannuksia ja läpimenoaikoja ja kapasiteetin käyttöasteita ja se, että hoitovirheisiin, kustannusvuotoihin ja potilasvirtojen vääristymiin voidaan nopeasti puuttua
     Neljänneksi. Jos kustannuksia valtakunnan tasolla voidaan seurata ja ne ylittyvät, leikataanko resursseja vai palveluja. Kuka päättää kullakin tasolla, mitä tehdään?
     Viidenneksi Hallintarekisteri näyttää olevan pallosalama, joka jo kevään lumisateellakin välähtää milloin mistäkin reijästä, nyt sote nurkasta. Selvää on, että rekisteri hämärtää läpinäkyvyyttä. Hallituksella on kokemusta ja syyttäjästä lähtien, että sukulaisia ei pidä suosia muiden kustannuksilla. Suomalainen listaamaton yhtiö voisi reformin jälkeen kätkeä omistamista hallintarekisteriin niin kauaksi aikaa ainakin, kun sillä ei ole mitään verotettavaa.
     Herää kysymys, osallistuvatko poliitikot ja korkeat virkamiehet rekisterin avulla sote kilpailutukseen ja voivatko he pitkääkin toimia salassa? Todennäköisesti merkkihenkilö ei näin menettele, vaan jos menettelee,  niin hän operoi läheistensä avulla ja jäävää sopivassa vaiheessa itsensä. Tämä kuvio on pääteltävissä jo siitä, millä innolla hallitus ajaa hanketta. Mikään ei estä kätkemästä hallintarekisteriin monimutkaisia yhtiöjärjestelyjä ja ottamasta mukaan EU:n perustajäsenen Luxemburgin ja Britannian Mansaaren veroetuja. PS:n poliisikansanedustajille kunnia hankeen vastustamisesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *