On jo vuosikymmeniä siitä, kun pitkälle matkalle lähdettäessä pidettiin varmana renkaan puhkeamista. Nyt ei kukaan odota renkaan räjähtävän puhumattakaan, että olisi tarkistanut vararenkaan ilman paineen. Ihmiset pitävät aivan aiheesta uuden teknologian renkaita luotettavina matkakumppaneina.
Ilma oli niin ilkeä, kuin vain voi olla syksyllä. Tuuli, ja tie kiukutteli. Se ei tiennyt oliko se jäässä vai ei. Autossa oli 130 kilometriä tunnissa nopeutta. Moottoritie oli rekkoja täynnä menossa purkamaan lastejaan sinne tänne. Muutamassa sekunnissa alkoi kuulua nopea tahtista pussuttavaa ääntä. Pari sekuntia vain ihmettelin. Sitten pysähdyin hitaasti tien reunaan rekkojen ilmavirran huuhdellessa kasvojani. Oikea takarengas lösötti kasassa. Ei puhettakaan huoltoasemasta. Tuuli iski rajasti kaljuuni ja repi paitaa päältäni. Oli tuulta ja kylmä kuin helvetissä.
Toinnuin. Avasin takaluukun ja heittelin tavarat takapenkille. Löysin takaboksista takin, käsineet ja pipon. Olin jo pitkään kironnut mahdollisimman sivistyneesti poikaani, kun hän oli jättänyt kaikki työkalut hujan hajan takakontin pohjalle tunkki päällimäisenä. Nyt kiittelin viisasta poikaani. Avain oli oikea. Poika oli pannut ruuvit niin kireälle, että piti jalalla ponnista avainta. Vaihdoin välillä jalkaa. Koska rengas oli litteänä alla auton, oikeanpuolinen perä oli lähes asfaltissa kiinni. Ruuvitunkin vääntäminen otti voimille, henkästytti, piti välillä levätä. Mihinkä voimat ovat kodonneet, ihmetelin katkerasti itselleni?
Yhden asian olin tässä tohinassa unohtanut kokonaan. Missä on varapyörä, onko sitä ollenkaan. Ei se ainakaa takaboksissa ole. Revin kiihtyneenä boksin mattaoa irti. Sillä se pyörä oli, mutta onpa pieni. Heti kun pompautin sillä asfaltin pintaa huomasin siinä ainakin jonkin verran painetta olevan.
Loppu sujuikin hyvin. Kevyt varapyörä oli helppo asentaa. Ruuvit väänsin niin tiukalle kun pystyin. Tunkki oli helppo laskea alaspäin. Syke alkoi laskea.
Itse opin tästä sen, että heti kun kuuluu jotain ylimääräistä, pysäytän auton. Lupaan itseslleni tarkistaa aina kun lähen pidemmälle matkalle, onko vararengasta ja mikä on ilmapaine. Tunkki, sen asentaminen ja sen väännin pitää olla tallella ja kunnossa. Voimaakin pitäisi olla. Saa nähdä, kuinka kauan muistan tämän.
Ilma oli niin ilkeä, kuin vain voi olla syksyllä. Tuuli, ja tie kiukutteli. Se ei tiennyt oliko se jäässä vai ei. Autossa oli 130 kilometriä tunnissa nopeutta. Moottoritie oli rekkoja täynnä menossa purkamaan lastejaan sinne tänne. Muutamassa sekunnissa alkoi kuulua nopea tahtista pussuttavaa ääntä. Pari sekuntia vain ihmettelin. Sitten pysähdyin hitaasti tien reunaan rekkojen ilmavirran huuhdellessa kasvojani. Oikea takarengas lösötti kasassa. Ei puhettakaan huoltoasemasta. Tuuli iski rajasti kaljuuni ja repi paitaa päältäni. Oli tuulta ja kylmä kuin helvetissä.
Toinnuin. Avasin takaluukun ja heittelin tavarat takapenkille. Löysin takaboksista takin, käsineet ja pipon. Olin jo pitkään kironnut mahdollisimman sivistyneesti poikaani, kun hän oli jättänyt kaikki työkalut hujan hajan takakontin pohjalle tunkki päällimäisenä. Nyt kiittelin viisasta poikaani. Avain oli oikea. Poika oli pannut ruuvit niin kireälle, että piti jalalla ponnista avainta. Vaihdoin välillä jalkaa. Koska rengas oli litteänä alla auton, oikeanpuolinen perä oli lähes asfaltissa kiinni. Ruuvitunkin vääntäminen otti voimille, henkästytti, piti välillä levätä. Mihinkä voimat ovat kodonneet, ihmetelin katkerasti itselleni?
Yhden asian olin tässä tohinassa unohtanut kokonaan. Missä on varapyörä, onko sitä ollenkaan. Ei se ainakaa takaboksissa ole. Revin kiihtyneenä boksin mattaoa irti. Sillä se pyörä oli, mutta onpa pieni. Heti kun pompautin sillä asfaltin pintaa huomasin siinä ainakin jonkin verran painetta olevan.
Loppu sujuikin hyvin. Kevyt varapyörä oli helppo asentaa. Ruuvit väänsin niin tiukalle kun pystyin. Tunkki oli helppo laskea alaspäin. Syke alkoi laskea.
Itse opin tästä sen, että heti kun kuuluu jotain ylimääräistä, pysäytän auton. Lupaan itseslleni tarkistaa aina kun lähen pidemmälle matkalle, onko vararengasta ja mikä on ilmapaine. Tunkki, sen asentaminen ja sen väännin pitää olla tallella ja kunnossa. Voimaakin pitäisi olla. Saa nähdä, kuinka kauan muistan tämän.
Kommentit
Lähetä kommentti