Sivut

sunnuntai 2. lokakuuta 2016

2028. Terveyskeskuksessa tiedon käyttö






     Eräillä aloilla tieteellinen tieto on elinehto (esimerkiksi terveyspalvelut). On myös voittoon pyrkivää toimintaa, jossa painottuu manipuloiva tieto (esimerkiksi lahkoliikkeet ja uskomushoidot). Harvoin on kuitenkaan joko-tai-tilanne, vaan tietoa pitää käyttää laidasta laitaan.
     Tieteellisessä tai tutkitussa tiedossa ei saa jäädä odottamaan sitä, että se korjaa itseään. Korjaaminen tapahtuu hitaasti ja sattuman varaisesti, yritys ehtii kaatua. Tieteellisen tiedon käyttöön henkilöt kypsyvät vähitellen. Perusteet luodaan yliopisto- ja ammattikorkeakoulutuksessa.
     Ehkä kaikkein tärkein tiedon muoto johtamisessa on faktat. Tämä on myös eniten laiminlyöty alue. Se on sääli, sillä se on usein halpaa hyötyihin verrattuna. Sen kerääminen on tylsää ja se korvataan hanakasti näkemyksillä.Näkemyksellinen tieto on vaarallinen tiedon laji. Sitä on vaikeaa kumota, jos ei ole faktoja. Tieteellinen tieto väittelyssä näkemystä vastaan ei useinkaan pure, koska tieteellisen tiedon sisäistäminen näkemyksille johtajalle on vaikeaa.
     Tilanne muuttuu, jos johtajalla on kokemusta. Tällöin johtaja voi perustella näkemystään aikaisemmilla onnistumisillaan tai epäonnistumisillaan, jotka voivat saada faktojen statuksen. Faktat ilman kokemusta voivat olla henkilölle kuin sävelmän nuotit ilman soittotaitoa.Pelkään auktoriteettiin perustuva johtamisen ja päättäminen sen kautta välittyvä tieto on turmiollista. Johtamisessa tällainen yksikkö muodostuu vähitellen ihmispörssiksi, jossa työtekijä asema punnitaan suhteessa auktoriteettiin.Manipuloiva tieto perustuu esittäjänsä kykyyn luoda kuulujoissa tunnelma, jossa todellisuus ja faktat unohtuvat.Viisas päättäjä käyttää kaikkia tiedon lajeja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti