Näiden välisiä suhteita saattaa joutua miettimään, jos
omalletunnolleen haluaa selvittää hyväksyttyä tasa-arvoista
avioliittolain merkitystä.
Maailmanluokan kirjailija ja filosofi Albert Camus on sanonut, että moraali on tarpeeton: elämä on jo sinänsä aina enemmän tai vähemmän moraalista. Hän järkeili edelleen, että joka ei anna kaikkea, ei saa kaikkea.
Camus siis lähti siitä, että ihminen on jo syntyessään varustettu moraalilla. Ei liene varmaa tietoa, kehittyikö ihmiseen moraaliominaisuus mutaation vai Darwinin evoluutio-opin kautta. Joka tapauksessa moraaligeeni näkyy moraalisina kannanottoina ja valintoina. Sitä ei varmasti tiedetä, kuinka vahva tällainen geeni on. Jotkut tutkimukset väittävät, että ihmisen moraalin syntyminen on vain alttiutta oppia moraalisäännöt.
Luonnolla ja sen osana eläimillä ei ole moraalia. Tätä kuvaa hyvin erämiesten viisaus, että linnut ja kalat eivät tee mitään turhaan, keväällä pariudutaan ja muulloin hankitaan ruokaa.
Nykypäivän valtauskonnot syntyivät paljon myöhemmin, kuin ihminen ilmestyi maapallolle. Jos tutkijoihin on uskomista, jo 50000 vuoden takaisissa heimosodissa soturit tunsivat sääliä ja saattoivat armon käydä tappamisen ja alistamisen sijasta (Marc Hauser, 2009). Se tiedetään varmasti, että uskontoon katsomatta maailman sodissa tahallaan ohi ampuminen oli hyvin yleistä, pistimien käyttöä kammottiin.
Marc Hauserin ja Ilkka Pyysiäisen mukaan moraali ei tule uskonnosta. Myytti uskonnottoman yhteiskunnan rappiosta ei pidä paikkaansa. Uskonto voi kyllä sanella poikkeuksia moraalisääntöihin. On syytä huomata, että kolmikko moraali, uskonto ja avioliitto on näin esitettynä ikäjärjestyksessä.
Historia pursuaa täynnä eri tyyppisiä parin vahvistamisen riittejä. Kristillisessä katsontakannassa miehen ja naisen väliselle avioliitolle löytyy perusteet raamatusta. Tämä on kiistanalaista. Historia tuntee myös samaa sukupuolta olevien liittoja, tosin harvakseltaan.
Näyttä selvältä, että globaalisesti jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä kansojen moraalisäännöt uudistuvat. Tasa-aroisen avioliitolain mukaan on nyt Suomessa tilaa homovihkimiselle eikä tämä johda moraalikatoon. Kirkko joutuukin nopeasti selkeyttämään kantaansa, miten se soveltaa uutta tasa-arvoista avioliittolakia. Nykyinen sekasortoinen tila ei voi jatkua.
Maailmanluokan kirjailija ja filosofi Albert Camus on sanonut, että moraali on tarpeeton: elämä on jo sinänsä aina enemmän tai vähemmän moraalista. Hän järkeili edelleen, että joka ei anna kaikkea, ei saa kaikkea.
Camus siis lähti siitä, että ihminen on jo syntyessään varustettu moraalilla. Ei liene varmaa tietoa, kehittyikö ihmiseen moraaliominaisuus mutaation vai Darwinin evoluutio-opin kautta. Joka tapauksessa moraaligeeni näkyy moraalisina kannanottoina ja valintoina. Sitä ei varmasti tiedetä, kuinka vahva tällainen geeni on. Jotkut tutkimukset väittävät, että ihmisen moraalin syntyminen on vain alttiutta oppia moraalisäännöt.
Luonnolla ja sen osana eläimillä ei ole moraalia. Tätä kuvaa hyvin erämiesten viisaus, että linnut ja kalat eivät tee mitään turhaan, keväällä pariudutaan ja muulloin hankitaan ruokaa.
Nykypäivän valtauskonnot syntyivät paljon myöhemmin, kuin ihminen ilmestyi maapallolle. Jos tutkijoihin on uskomista, jo 50000 vuoden takaisissa heimosodissa soturit tunsivat sääliä ja saattoivat armon käydä tappamisen ja alistamisen sijasta (Marc Hauser, 2009). Se tiedetään varmasti, että uskontoon katsomatta maailman sodissa tahallaan ohi ampuminen oli hyvin yleistä, pistimien käyttöä kammottiin.
Marc Hauserin ja Ilkka Pyysiäisen mukaan moraali ei tule uskonnosta. Myytti uskonnottoman yhteiskunnan rappiosta ei pidä paikkaansa. Uskonto voi kyllä sanella poikkeuksia moraalisääntöihin. On syytä huomata, että kolmikko moraali, uskonto ja avioliitto on näin esitettynä ikäjärjestyksessä.
Historia pursuaa täynnä eri tyyppisiä parin vahvistamisen riittejä. Kristillisessä katsontakannassa miehen ja naisen väliselle avioliitolle löytyy perusteet raamatusta. Tämä on kiistanalaista. Historia tuntee myös samaa sukupuolta olevien liittoja, tosin harvakseltaan.
Näyttä selvältä, että globaalisesti jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä kansojen moraalisäännöt uudistuvat. Tasa-aroisen avioliitolain mukaan on nyt Suomessa tilaa homovihkimiselle eikä tämä johda moraalikatoon. Kirkko joutuukin nopeasti selkeyttämään kantaansa, miten se soveltaa uutta tasa-arvoista avioliittolakia. Nykyinen sekasortoinen tila ei voi jatkua.
Kommentit
Lähetä kommentti