Sivut

keskiviikko 5. heinäkuuta 2017

2085.Mitä oikeuskansleri viransijainen ajattelee

      Suuren ja mullistavan hankkeen suunnittelu ja toteutus on vaativa tehtävä kaikille osapuolille. Etenkin johto joutuu koitokselle, jossa kokemus on armoton tekijä. Ilman sitä hanke ajautuu kestämättömille harharetkille, joista paluu raiteille voi olla mahdotonta jo arvovalta syistä tai päätösten peruuttamattomuuden takia.
     Näin on käymässä sotelle. Konsulttikielen fraasimaiset hokemat, että lähtökuva kaikilla on sama ja että palvelulupaus takaa onnistumisen, eivät ainoastaan hämää, vaan peittävät alleen suunnitelman aukot.
     Lähtökohtakuva ei ole lainkaan selvä, jos OECD-maiden terveydenhoidon laadun kustannustehokkuuden kärkimaa Suomen piti uudessa järjestelmässä yhtiöittää koko ala. Näyttää myös siltä, että fraasi palvelulupaus päin vastoin kuin oli tarkoitus, supistaa palveluja. Tämä näkyy jo siinä, että vakuutusyhtiöt kilvan kehittävät erikoishoidon järjestelmiä. Niihin uudessa järjestelmässä köyhillä ei ole varaa. Mitä aitoa esitetyn suurluokan tekemistä maakuntauudistuksella on  terveyden- ja sosiaalihuollon kanssa?
     Mm. valinnanvapauden nostaessa kustannuksia, järjestelmään kuuluvalta kustannusleikkurilta ei työt lopu. Yhtiöittämisen kaaduttua kaatui myös hallituksen mainostama osakeyhtiömuodon tehokkuusetu. Asiakasmaksut nousevat vääjäämättä.
    Sotella aiotut miljardisäästöt menevät puuttuvaan tietojärjestelmään.
     Perin amatöörimäiseltä vaikuttaa myös oikeuskanslerin viransijaisuudella kikkailu. Ei kukaan rohkeakaan viransijainen oman tulevaisuutensa takia hevillä puutu hallituksen toimintaan viransijaisoikeuskanslerina. Mitä hallitus luule tämän henkilön ajattelevan viranhoidostaan? Ja mitä hallitus ajattelee?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti