Siirry pääsisältöön


2198. Jos haluat naurattaa Jumalaa, kirjoita hänelle sotesta ja hallitusohjelmasta

     Ainakin neljä viimeistä hallitusta on pyrkinyt saamaan ohjelmaansa strategiasia elementtejä. Lipposen hallituksissa oli käytössä strategiasalkkumenetelmä, johon oli koottu kunkin ministeriön keskeiset hankkeet. Ongelman oli sen paisuminen, jolloin se lähinnä palveli hallituksen sisäistä tiedonkulkua ministereiden voidessa saada tietoa muiden ministereiden hankkeista. Stubbin hallituksella oli kova intressi painottaa ohjelmansa strategista ulottuvuutta ohjelman kuitenkin lopahtaessa loppu kuukausien farssiksi hallituksen kaataessa omia esityksiään.
     Sipilä ilmeisesti pyrki aivan tosissaan strategiseen luottamukseen perustuvaan hallitustyöskentelyyn. Aluksi puhuttiin viiden liuskan ohjelmasta, joka todella olisi strateginen. Käytäntö kuitenkin nopeasti osoitti, ettei hallitus hevin voi työskennellä yrityksen johtoryhmän tavoin läheisissä huoneissa ja että hallitusohjelmaa ei voi rakentaa pelkän viiden liuskan varaan, vaan kukin hallituspuolue haluaa sille omat puumerkkinsä, jota voivat ovat puoluelle strategisia, muttei hallitukselle puhumattakaan koko valtakunnalle. Sipilällä oli oli omat puumerkkinsä biotaloudelle, Orpolla hallintorekisterille ja Soinilla takseille, jne.
     Nykyinen valtioneuvoston vastuu- ja toimivalta rakenne ei ole paras mahdollinen väline toteuttaa strategista suunnittelua ja johtamista. Tämä johtuu ministeriöiden itsenäisyydestä suuteessa muihin ministeriöihin. Toisin sanoen ministerille jää paljon toimintavaltaa johtaa ministeriötään ja sen alaista hallintoa koordinaation jäädessä hallitukselle ja sen valiokunnille. Ainoastaan talouspoliittisella ministerivaliokunnalla on todellista valtaa muiden valiokuntien vallan muodostuessa näennäiseksi vallan käytön noudattaessa sen ministeriön kannanottoja, jonka vastuulla valio kunta on.
     Puoluetoimistojen, lobbareiden ja muiden intressiryhmien valmistellessa uuden hallitusohjelman pohjaa jo nyt, on selvää, että ohjelman eri osa-alueet eivät voi mennä minkään yhtenäisen strategiaprosessin läpi eikä se voi olla tarkoituskaan, jotta edes hivenen saataisiin tasa-arvoa valmisteluprosessiin. Periaatteessa jokaisella Suomen kansalaisella pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa hallitusohjelman valmisteluun, jos ei muuten niin ottamalla äänestämänsä puolueen puoluetoimistoon.
     Yksi tapa vahvistaa hallituksen otetta työstään olisi järjestä kehysriihen jälkeen hallituksen kulloisenkin ”trion” ja kyseisen ministeriön välinen tulosneuvottelu, samaan tapaan kuin ministeriö järjestää alaisen hallintonsa kanssa. Tässä yhteydessä on puhuttu budjetin laadinnan painottamisesta projektien suuntaan, jolloin vertikaalinen suunta oli toissijainen. Projektilla olisi oma hallinnon alaoja leikkaava oma budjetti. Monimutkaisuuden takia tätä on vaikea hallita ja käytännössä se on osoittautunut toimimattomaksi liiallisen kömpelyytensä takia.
     Jos hallituksen ja ministeriön välisiin tulosneuvotteluihin päästä, silloin se saattaisi korvata hallitusohjelman tarkistamistarpeen ja toisaalta koko toimeenpanoketju hallituksesta työntekijään saakka pystyi näkemään, miten hänen työnpanoksensa toimii kokonaisuuden hyväksi.
     Pääministerin ja keskeisillä ministereillä vahvistetun ryhmän ja ministeriöiden välinen tulosneuvotteluprosessin on arveltua olevan liian raskas sen viedessä ministereiden ruuhkaista työaikaa entistäkin kireämmäksi. Täytyy kuitenkin huomata, että ministerit ovat sitä varten, että he johtavat ministeriötään. Tämän johtotehtävän jättäminen valtiosihteereiden tehtäväksi on osoittautunut toimimattomaksi, koska silloin useisiin asioihin pitää odottaa ministerin kantaa, jolloin neuvottelujen uskottavuudelta putoaa pohja. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *