Ennen ilmoittautumista jonkin terveyskeskuksen asiakaslistalle tämän
terveyskeskuksen pitää tietä, millainen potilas on tulossa heille asiakkaaksi,
ennen kaikkea millaisia sairauksia henkilöllä on. Normaalisti terveen ihmisen
tapauksessa listalle jotuminen/pääseminen menee potilasryhmäkohtaisten
kriteerien mukaan.
Luonnollisesti terveyskeskukset haluavat nuoria ja terveitä asiakkaita. Maakuntahallitus puolestaan haluaa jakaa asiakkaat terveyskeskuksille niin, että jokaisella keskuksella olisi samankaltainen asiakaskunta sairastavuudeltaan
Jos kyseessä on monta sairautta sairastava tai vanha huonomuistien ihminen, ennen ilmoittautumista maakuntakeskuksen soteyksikkö laati potilaalle henkilökohtaisen budjetin.
Tämä tarkoitta sitä arviosummaa euroina, jonka verran potilaan hoito tulee maksamaan vuodessa eli summan, jonka potilaan listoilleen ottanut terveyskeskus korkeintaan saa veloittaa tämä potilaan hoidosta. Rahan tulisi riittää koko vuodeksi tälle potilaalle. Tätä prosessia kutsutaan potilaan kapitalisoinniksi eli maakuntakeskus ottaa potilaalle sairausvakuutuksen tällä summalla.
Luonnollisesti terveyskeskukset haluavat nuoria ja terveitä asiakkaita. Maakuntahallitus puolestaan haluaa jakaa asiakkaat terveyskeskuksille niin, että jokaisella keskuksella olisi samankaltainen asiakaskunta sairastavuudeltaan
Jos kyseessä on monta sairautta sairastava tai vanha huonomuistien ihminen, ennen ilmoittautumista maakuntakeskuksen soteyksikkö laati potilaalle henkilökohtaisen budjetin.
Tämä tarkoitta sitä arviosummaa euroina, jonka verran potilaan hoito tulee maksamaan vuodessa eli summan, jonka potilaan listoilleen ottanut terveyskeskus korkeintaan saa veloittaa tämä potilaan hoidosta. Rahan tulisi riittää koko vuodeksi tälle potilaalle. Tätä prosessia kutsutaan potilaan kapitalisoinniksi eli maakuntakeskus ottaa potilaalle sairausvakuutuksen tällä summalla.
Vähän sairastaville kapitalisointia ei tehdä, vaan se sisältyy osana suuren potilasjoukon kapitalisointiin.
Mennessään yksin tai avustajan kanssa neuvottelemaan maakunnan
soteyksikön kanssa budjetistaan asiakkaalla on syytä olla sairauksiaan kuvaavat
kaikki asiakirjat mukana, ainakin ne jotka eivät käy ilmi kantajärjestelmästä.
Potilaan tulee muutoinkin olla varautunut kertomaan terveyteensä vaikuttavista
tekijöitä, jota välttämättä eivät tule asiakirjoista esille. Potilaan pitääkin
tuoda kaikki sairauksiensa hoitoon liittyvät tekijät esille, jotta budjetista
tulisi mahdollisimman luotettava.
Tähän asti budjetti näyttää toimivan hyvin.
Mutta miten on tuttavani kohdalla? Hän on 70-vuotias ja hänellä on
useita sairauksia: verenpainetauti, glaukooma, kaihi, nivelrikko leukanivelessä
ja lonkissa, Crohnin tauti ruoansulatuksessa ja anemia, jonka takia hän käy
kaksi kertaa vuodessa laboratoriossa verikokeissa. Muitakin kolotuksia on.
Hänen kohdallaan on mahdotonta tietää tarkalleen, kuinka suuren budjetin tulisi
olla.
On hyvä asia, että henkilön terveydenhoitobudjetti suunnitellaan,
mutta sen pitää olla jousta sekä alas että ylöspäin sairastavuuden mukaan. Jos
tulee jalkaan veritulppa, se on hoidettava riippumatta siitä, riittääkö
budjetti vai ei.
On hyvin todennäöistä, että esimerkkitapauksen henkilön hoito hajaantuu
terveysasemahoidon, päivystyksen ja eri erikoishoitoalojen kesken. Tästä syystä
moni sairaiden ja vajaakykyisten hoito tulee antaa julkisen terveysasemien
vastuulle. Tästä voi tulla ongelmia tasapuolisen kilpailun toteuttamisessa. Henkilökohtaisia
budjetteja tarvitsevia on 10 tuhansia. Niinpä voi olla , että heille täytyy
järjestää oma hoitokanava.
Näyttää siltä, että koko kapitalisointijärjestelmä on tehty vain
yksityisten terveysasemien rahoitustarpeen mitoitusta varten. Tämä on sikäli
kummallista, että joka tapauksessa jokaisen potilaan sairaudet on hoidettava olipa budjettia tai ei. Vai onko tarkoitus, että kapitalisoinnin avulla hoitoja tullaan karsimaan ja
näin säästämään terveydenhoitokuluja? Jos näin on, niin siihen olisi ollut yksinkertaisempi
tapa ilmoitta esimerkiksi kansalisille, että näiden ja näiden sairauksien
hoitoja valtio ei maksa.
Soten kannalta merkittävää on myös, että KHO:n mukaan koko sote-uudistus
ei lepää oikeudellisesti vakaalla pohjalla. Tämän varmistamien näyttää vaativan
mm EU:n notifioinnin, tarkastuksen. Sen taustalla on kysymys siitä, rikkooko
valinnanvapaus EU:n kilpailulainsäädäntöä. Hallitus on lähtenyt siitä, että
notifiointia ei tarvita. Notifiointi kestää vähintäänkin puoli vuotta, jolloin
kuntavaalit pitäisi siirtää eduskuntavaalien yhteyteen 2019 (https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239838-sote-uudistus-sittenkin-eun-syyniin-nerg-arviointi-nyt-kaynnissa).
Monta mutkaa on vielä on edessä.
Kommentit
Lähetä kommentti