Matematiikasta vallitsee muuttamia harhakäsityksiä, kuten
matematiikka vaatii erityislahjakkuutta, matematiikka on poikien laji,
matematiikka edellyttää erityisen johdonmukaista ajattelua. Ei matematiikka
edellytä mitään sen kummempaa johdonmukaisuutta kuin mikä tahansa
päämäärähakuinen työ.
Matematiikan opiskelu vaatiikin aivan samaa kuin minkä tahansa
aineen opiskelu. Se vaatii kovaa työtä ja käytännön harjoittelua. Jälkimmäisen
laiminlyömisestä menestymättömyys aineessa useimmiten johtuu. Niin teoreettista,
kuin aine joskus onkin, sitä ei voi opiskella teoriassa. Harjoittelun puute
johtaakin jyrkkenevään alamäkeen, koska uuden oppiminen perustuu voimakkaasti
edellä opittuun, mikä tilanne ei ole suinkaan monessa muussa aineessa.
Tällöin ainekset vihaan matematiikkaa kohtaan ovat valmiit ja
usein lyödään kintaat tiskiin, koska mikään ei näytä onnistuvan. Ei onnistuta,
koska on pudottu kärryiltä. Pitää ottaa vain ottaa kynä ja kirja käteen ja
kuroa välimatka kiinni aivan, kuin missä tahansa vaikeassa tilanteessa.
Kun opiskelija on pudonnut kärryiltä, mutta hakeutuu
motivoituneena preppaukseen, tulos voi olla ällistyttävä. Hän voi leimahtaa
matematiikan liekkeihin muutamassa viikossa. Sen sijaan jos vailla
mielenkiintoa oppilas tulee lisäopin saantiin, tulos voi olla mikä tahansa. Hän
voi huomaamattaan päästä jyvälle ja siitä ikään, kuin lähtee lentoon uusiin
maisemiin tai jämähtää tilaan, jossa matikka ei kerta kaikkiaan sillä hetkellä
kiinnosta.
On iänikuinen virhe hokema, että matematiikan oppiminen tuottaa
tytöille suurempia vaikeuksia kuin pojille. Kyse on asenteista. Hyvä esimerkki
naismatemaatikoista oli Einsteinin vaimo, jolla oli erinomainen matemaatikko ja
joka kiistatta vaikutti miehensä matemaattisen ajattelun kehittymiseen.
Sen sijaan matematiikka antaa välineet sellaisten asioiden
todistamiseen, mihin arkijohdonmukaisuus ei riitä. Matematiikan sovellutuksilla
onkin iso merkitys esimerkiksi it-alalla yleispätevyyksien oivaltamisessa ja
hyväksikäytössä: sama ohjelmapätkä tai idea soveltuu aivan toisesta maailman
reunasta otettuun ongelmaan kuin mihin se oli alun perin tarkoitettu.
Matematiikan hyvä hallinta jollakin tasolla, esim. lukion pitkän
matematiikan taso ja jatkuva harjoittelu muodostavat erinomaisen perustan toimia
it-alalla, mutta matematiikan täysimääräinen hyödyntäminen vaatii myös muiden
alojen opiskelua ja hallintaa. Tällöin henkilöstä voi tulla todellinen huippu.
Kommentit
Lähetä kommentti