Kun vauva
mene ensimmäistä kertaa neuvolaan, se on alku hänen yhteiselolle yhteiskunnan
kanssa, yleensä myönteisissä ja ystävällisissä merkeissä. Hänen kasvamisensa kehittyessä
yhteiselon sisällöt ja muodot vaihtelevat sen mukaa, kun ikää tule lisää ja mihin
hän pyrkii omien ja yhteiskunnan tarjoamien mahdollisuuksien rajoissa. Yleensä
tavalla tai toisella yhteiselo jatkuu koko nuoruuden ajan muuttuen täysi-ikäisenä
tavallisen kansalaisen asemaksi yhteiskunnassa. Muodollinen asema on muuttunut,
mutta usein kyvyt laahaavat jäljessä.
Monille nuorille on osoittautunut vaaran paikaksi, jos hän ei suorita peruskoulua loppuun ja ammattikoulu ei suju tai se tule vietyä loppuun vailla motivaatiota huonolla todistuksella.
Monille nuorille on osoittautunut vaaran paikaksi, jos hän ei suorita peruskoulua loppuun ja ammattikoulu ei suju tai se tule vietyä loppuun vailla motivaatiota huonolla todistuksella.
Nuori ei
huomaa itse, että hän on liukumassa pois yhteiskunnan positiivisesta holhouksesta.
Kukaan ei enää kysy eikä tule kysymään, miksi matikan tehtävät on suorittamatta
tai mikset tullut harjoituksiin tai miten sinulla yleensä menee jne.
Nuori on
huomaamattaan siirtynyt yhteiskunnan jäseneksi, jossa itse on vastattava
itsestään. Tämä hetki on monelle vaaran paikka ja tähän asti alamaissa kulkeneelle nuorelle ja
voi se olla sitä, vaikka koulu olisi mennyt
hyvin.
Itse kävin 14
vuotta koulua ja siihen armeija päälle. Tullessani intistä kotinurkille, tutui
tyhjältä. Mitä oikein teen? Se oli dramaattinen tunne, jota en ollut aiemmin
kokenut, koska jokin oli aina ohjannut tai sanonut mitä tehdä. Onneksi intin
kavereiden innoittamana hain korkeakouluihin ja pääsin.
Yhteiskunnan
pitäisi panostaa näihin syytä tai toisesta koulunsa lopettaneisiin ja omiin kapeisiin
ympyröihinsä vajonneisiin nuoriin ihmisiin, etteivät he vain ajelehtisi
päivästä toiseen vailla kuinka vaatimatonta päämäärää, kunhan se johtaisi omista
kapeista kuvioista ulos.
Kommentit
Lähetä kommentti