Kaikkeen
toimintaan arkielämästä lähtien kuluu oikeiden valintojen eli päätösten
tekeminen. Se auttaa kaikinpuolista selviytymistä mahdollisella parhaalla
tavalla eri tilanteista. Joskus onnistuu, joskus vähemmin hyvin riippuen siitä,
kenen näkökulmasta asioita tarkastellaan.
Tuhannen
asukkaan Hailuoto saa72 miljoonaa euroa maksavan sillan (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005457708.html).
Laskelmien mukaa se maksaa itsensä takasin12 vuodessa eli sen pitäisi tuottaa
yhteiskunnalle ja saarelaisille 6 miljoona euroa vuodessa. Kustannus- hyöty
laskelmat on tehty varmaankin sekä hailuotolaisten että yhteiskunnan edut ja
haitat huomioon ottaen.
Laskelmissa
yksinkertaisinta on rakennuskustannusten yksityiskohtainen selvittämien, mikä
heittää 30 prosenttia yläkanttiin todellisista, koska hanke menee suurta
helpommin läpi valtion budjetissa. Tämä on yleinen käytäntö j sääntö.
Sillan
hyöyksi on katsottu mm asukkaiden liikenteen, kaupan ja teollisuuden edut sekä
kerrannaisvaikutukset seudun matkailuun ja virkistyskäyttöön ja investointipäätöksiin.
Suurimmat haitat kohdistuvat ympäristövaikutuksiin ja lähimerialueen
vesiliikenteeseen.
Yhdeksi
ongelmaksi muodostuu, miten eri hyötyjä ja haittoja arvotetaan ja miten
tulevaisuuden eri hyödyt ja haitat muutetaan nykyarvoiksi, koska silloin ne
voidaan käsitellä samanarvoisina riippumatta, milloin ne syntyvät.
Eräänä
keinona muuttamisessa nykyarvoiksi on soveltaa korkokorolle laskemista
takaperin eli diskonttausta. Tässä on vaarana ajautua huteralle maaperälle,
koska yhdenkin kustannus- tai hyötylajin kertoimen sadasosan muuttaminen voi
heilauttaa laskelmat päinvastaiseksi. Suunnittelijat tietävät tämän pelatessaan
kertoimilla hankkeen edullisiksi. Menettely ei kuitenkaan johda päätöksentekijöitä
harhaan, koska kyse viime kädessä on poliittisesta harkinnasta, jossa reaaliset
tosiseikat eivät juuri paina. Nyt harkinta on kääntynyt hailuotolaisille
edulliseksi. Onneksi olkoon.
Nyt Sipilä
junaili sillan kotialueensa saarelle 72 miljoonalla eurolla. Viikkoa aiemmin
Pekkarinen oli pannut paremmaksi junailemalla 140 miljoonaa euroa nelostien
pohjoispään korjaamiseen (https://yle.fi/uutiset/3-9934481). Molemmat poliitikot tulevat selittämään, että hanke on ollut
pitkään toivelistalla ja suunnittelun kohteena ja se on välttämätön
investointikohde. Joka tapauksessa Hailuotoprojekti ja Nelostiehanke ovat loistavia verrattuna moniin yritystukiin, jotka vääristävät kilpailu ja menevät suoraan veronmaksajien lompakoista ties minne.
Kommentit
Lähetä kommentti