Aristoteleen käyttämää termiä käännepisteestä, peripetia on useilla
yhteiskuntapolitiikan lohkoilla vaikeaa tunnistaa, vaikka on ollut itse mukana
prosessissa, ehkä juuri siksi. Nyt kuitenkin yhteiskunnan tarkkailijat ja
analysoija ovat yleistyneet ja menetelmät keittynet siinä määrin, että
varhaisten käännepisteiden havaitsemisesta on tullut varteenotettava
ennakointimetodi.
Jussi Halla-Ahon valitseminen perussuomalaisten puheenjohtajaksi ja siitä seurannut hallituksen omituinen jatkaminen työssään oli merkittävä vaihe, ellei jopa käännepiste, jossa hallitustyö muuttui varovaiseksi ja poliittisilta linjauksiltaan vaisuksi. Jopa retoriikkakin yskähteli ja yskähtelee. Paavo Rautio käsitteli takertumista hallitusohjelmaan hyvin pääkirjoitusjutussaan (https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005395155.html).
Samanaikaisesti alkaa yhtä suuremmalle joukolle eturyhmien juuritasoille, kuntien virkamiehille, yrityksille ja kansalaisille selvitä, mitä maakuntahallintoon siirtyminen ja sosiaali-ja terveyspalvelujen siirtäminen niille käytännössä merkitsee. Kunnat menettävät tasettaan epäsymmetrisesti: velat jäävät ja tulot pienenevät, minkä takia niiden asemaa rahoitusmarkkinoilla heikkenee. Kunnan juuri lainrahalla rakennettu sairaalla saattaa siirtyä maakunnalle maksutta velan jäädessä kunnalle.
Jussi Halla-Ahon valitseminen perussuomalaisten puheenjohtajaksi ja siitä seurannut hallituksen omituinen jatkaminen työssään oli merkittävä vaihe, ellei jopa käännepiste, jossa hallitustyö muuttui varovaiseksi ja poliittisilta linjauksiltaan vaisuksi. Jopa retoriikkakin yskähteli ja yskähtelee. Paavo Rautio käsitteli takertumista hallitusohjelmaan hyvin pääkirjoitusjutussaan (https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005395155.html).
Samanaikaisesti alkaa yhtä suuremmalle joukolle eturyhmien juuritasoille, kuntien virkamiehille, yrityksille ja kansalaisille selvitä, mitä maakuntahallintoon siirtyminen ja sosiaali-ja terveyspalvelujen siirtäminen niille käytännössä merkitsee. Kunnat menettävät tasettaan epäsymmetrisesti: velat jäävät ja tulot pienenevät, minkä takia niiden asemaa rahoitusmarkkinoilla heikkenee. Kunnan juuri lainrahalla rakennettu sairaalla saattaa siirtyä maakunnalle maksutta velan jäädessä kunnalle.
Kaupunkipolitiikan laiminlyönti alkaa nyt kostautua maakuntahankkeelle, jonka
suosiota ei lisää myöskään se, että hallitus on ollut vaiti kuin kivi kiihtyvästä
kaupungistumisesta. Tämä näkyy mm. C21-kokouksen julkilausumassa. Kaupungit haluaavat
olla kansainvälisesti kilpailukykyisiä ja pitää käsissään tätä koskevat langat kuten
työvoimapolitiikan ja -palvelut, kaavoituksen, siis kasvutekijät.
Nyt alkaa myös konkretisoitua, mitä ongelmia tuottaa se, kun kiinteistöt
pitäisi pystyä järkevästi siirtämään maakunnan taseisiin. Jokainen kunta ja kiinteistö
on erilainen taserakenteeltaan. Miten tasaukset hoidetaan?
Valtio alkaa ainakin aluksi rahoittaa maakuntia. Tämä on valtava tulon
siirto kunnilta maakunnille ja puhumattakaan kaupungeista maakunnille. Kun rahaa
siirretään, siirretään myös valtaa. Miten varmistetaan, ettei maakunta nappaa
kuntien kilpailukykytehtävistä terveydenhoitoon.
Kikiy-sopimuksesta julkissektorin työntekijät on hyvin kiukuissaan, koska
nyt on paljastunut sen epäoikeudenmukaisuus heille.
EU-politiikka on saamatonta ja odottelevaa. Maahanmuuttoa voi kohdata
valtava shokkiaalto.
Edellä kuvattu on vain jäävuoren huippua ratkaisemattomista ongelmista ja
blanco paperi ongelmista, joista ei edes nyt tunnisteta, mutta joita varmasti
tulevat eteen.
Yhä selvempi on, että uudistus kaatuu toiselle kyljelle maakuntien jäädessä
veden alle. Ei olekaan kumma, kun alussa ihmemieheltä vaikuttanut Sipilä näyttää
epävarmalta ja neuvottomalta. Nyt, jos milloin hallituksen johtaminen kaipaa
todella dynaamista johtajaa. Tähän Sipilä toteaa vain, että nyt on hyvä olla,
kun kaikki leikkaukset on jo tehty. Ainakin 15,8 % on kelvoton kannatusluku ja
sen pitäisi inspiroida hyvästä olosta epämukavuusalueelle. Sipilä myönsi YLE
Ykkösaamuohjelmassa 7.10.2017, että häntä pidetään oman edun tavoittelija, mutta
hän on valmis jatkamaan keskustan johdossa.
Kokoomuksen pitää kaataa hallitus. Uusi hallitus voidaan muodostaa
kokoomuksesta, demareista, vihreistä, RKP ja kristillisistä. Näiden puolueiden
ei kannata pelätä seuraavia puolentoista vuoden päästä käytäviä eduskuntavaaleja,
koska vaaliväittelyissä virheistä voidaan syyttä Sipilän kokemattomuutta.
Jos mainittu uusi hallitusta ei synny, niin uudet vaalit.
Kommentit
Lähetä kommentti