Ylioppilaskirjoitusten
matematiikan koe on tarkoitus tehdä tietokoneella 2019 alkaen (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005395337.html).
Se on herättänyt aiheellista kritiikkiä.
Matemaattinen esitys
ja siihen liittyvät ongelman ratkaisu, laskeminen ja dokumentointi on tiivistä,
koska esitys perustuu sitä varten luotuun erikoiskieleen. Kieli koostuu
merkeistä, symboleista, kaavoista ja vakioesitystavoista.
Tärkein vaikuttava
tekijä esitykseen on tietenkin se, mitä oppilas on oppinut matematiikasta, mikä
tarkoittaa muistamista, oivallusta ja luovuutta sekä kykyä käyttää matematiikan
kieltä.
Yhteisestä
matematiikan kielestä johtuu, että matemaattiselle esitykselle on ominaista
tiiviys ja lyhyys. Ehkä tästä syystä matematiikka on joskus kutsuttu kauniiksi
ja verrattu runouteen. Tämä ei tietenkään tule ensimmäisenä niiden mieleen,
jotka juuri nyt kamppailevat ratkaisemattomalta tuntuvan matemaattisen ongelman
kanssa.
Oman erikoiskielensä
ja lyhyytensä takia ylioppilaskirjoituksien matematiikan kokeen tekeminen
tietokoneella on kyseenalaista. Ongelman hahmotteluun ja kokeiluun tarvitaan
joka tapauksessa paperia ja kynää. Toisaalta kieli taipuu huonosti, ellei
haitallisen vaikeasti tietokoneella suoritettavaksi. Esimerkeiksi derivoinnin
ja integroinnin tekeminen koneella vaikuttaa kankealta ja hölmöltä ja jos ne on
koneeseen ohjelmoitu, miksi niitä pitäisi sitten opiskella. Erikoismerkit on
varmaankin ohjelmoitu, mutta on erikoisen näköistä, jos näppäimillä on sigmaa,
oomegaa ja alfaa, jne.
Arvostelussa on
tärkeää ottaa huomioon, onko oppilas oivaltanut, miten lasku ratkaistaan, vaikkei
hän olisi päässyt lopputulokseen saakka. Paperille laskettaessa opettaja huomaa
tämän ja palkitsee siitä. Tämä osuus voi jäädä pimentoon tietokonelaskennassa,
koska koneen kankeus nielee oivaltamisesta mehut. Paperille laskemisessa
oivaltamisesta usein jää jäljet.
Pahimmassa tapauksessa
saattaa käydä niin, kirjoituksissa on vain sellaisia laskuja, joita koneella
voi tehdä. Se helpottaisi tarkastusta, mutta taannuttaisi oppilaan
matemaattista oppimista ja osaamista.
Kommentit
Lähetä kommentti