Riitta Vainiolle 19.5.HS:ssä (http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005216312.html) ei
voi sanoa kuin muuta pois tai korvastereot ja klassinen päälle ja odottaa hovioikeuden vaatimaa tutkimusta (http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002672113.html.)
Kova lentomelu muodostaa tappavan
yhdistelmän muun sarastavuuden kanssa http://www.is.fi/terveys/art-2000000667113.html?nomobile=4).
Vantaalla asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä melualueella, osakeyhtiö Finavian
mukaan muutama tuhat.
Polttoainekulut ovat suurin muuttuva kustannuserä lentoyhtiöille. Tämän
takia Finavia käyttää pitkää loivaa vastatuulilähestymistä, koska se voidaan
tehdä minimaalisilla moottoritehoilla lentoyhtiön säästäessä kymmeniä tuhansia
euroja per lento. Tämä puolestaan lisää kentän kilpailukykyä yhdessä halpojen
yölentolupien kanssa. Menetelmä on kuitenkin erittäin meluisa ja laajalle
alueelle melua tuottava laskeutumistapa.
On absurdia, että Finavia mainostaa
tällaista liukuvaa lähestymistapaa meluystävällisenä. Sitä se on kilometrin
korkeuteen saakka, koska siltä korkeudelta melu ei kuulu. Mutta lähestymisoperaatioissa
noin 500 metrin korkeudessa, jolloin kone on vielä 10 kilometrin päässä kentästä,
suurin melu syntyy
rungon aerodynamiikan muutoksista koneen jarruttaessa siivekkeillä ja
kiihdyttäessä moottoreilla. Tämä puolestaan saa aikaan ilmanpaineen muutoksia,
jotka tärisyttävät ikkunalaseja ja tärykalvoja. Yölennot saatavat pitää
asukkaan jatkuvassa heräämisen ja nukahtamisen välimaastossa kokoyön.
Finavialla on meluselvityksiä, mutta ne ovat teknisiä
selostuksia, miten melukäyrät ovat muuttuneet. Sairastavuuteen niiden kannanotot
triviaaleja. Tätä kuvaa mm se. että Finavia on käyttänyt insinöörikonsultteja
apunaan meluhaittojen arvioinnissa ympäristölupahakemuksessaan.
Hallinto-oikeus kuitenkin edellytti
tutkimusta 5.9.2013 meluhaittojen vaikutuksesta ihmisten terveyteen (http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002672113.html.)
Ilmeisesti se on laadittu juridisin perustein liikesalaisuuden suojassa, koska
siitä ei ole kuulunut mitään. Viimeisimmässä ympäristöluvassa edellytetään
tutkimuksen myös laadintaa.
Tutkimuksen laadinnalle on hyvät
tietolähteet ja metodikin on olemassa. On suhteellisen helppoa pätevälle
tutkimusryhmälle käyttää Kelan rekistereitä melualueen henkilöiden terveys- ja
kuolleisuustierojen selvittämiseksi ja soveltaa tuloksia verrokkialueeseen. Tutkimus
sopisi myös mainiosti väitöstutkimukseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti