Päästäkseen selville isojen poliittisten manöövereiden
ytimestä kannattaa seurata rahavirtoja ja vallan siirtymisiä.
Nyt autoilijoilta kerätään veroina ja veroluontoisia maksuina
8 miljardia €., joista vain osa menee liikenteeseen. Bernerin mallissa nämä menot 8 miljardia euroa
kerätään tieosakeyhtiöön, josta valtio omistaa 65 ja maakunnat 35 %. Teiden
operatiivisesta suunnittelusta vastaa yhtiön hallitus ja yhtiökokous strategiasta
ja osingon jaosta.
Ensiksi koko liikenne viedään eduskunnan ja hallituksen
valvonnan päätöksen teon ulkopuolelle osakeyhtiön lukkojen taakse.
Toiseksi valtion budjetista viedään tieyhtiöön useita miljardia €.
Se on pääosin pois valtiovarainministeriön vastuualueelta. Se on myös pois nyt nykyisillä
tieveroilla ja maksuille kustannetuista koulu- ja sosiaalihoidon menoista
(20 miljardia €) . Kokoomus ei tätä niele. Mistä rahat koulutukseen ja soteen?
Kolmanneksi maakunnat pääsevät pättämään usean miljardin liikevaihdosta syntyvistä voitoista ja saavat taseeseensa 35% teiden
nykyarvosta. Käytännössä tämä mahdollistaa mm. maakuntaveron, jonka autoilijat
maksavat.
Min Bernerin ulostulo liikenteen yhtiöittämisestään
hämmästyttää. Häntä jopa irvaillen odoteltiin 19.2. Ylen a-studio ohjelmaan.
Turhaan vaikka aamulla oli vielä luvannut tulla. Eilen Yle pääuutisissa on hän
perin närkästyneenä soimasi hallituskumppaneitaan sovitun pettämisestä. On
vakuutti moneen kertaan, että selvitys oli sovittu hallitusohjelmassa ja nyt
laadinta prosessia haukutaan laidasta laitaan.
Näytös osoitti, että Berner on jo oppinut poliittisen
venkoilun. Eihän kukaan ole moittinut prosessia vaan lopputulosta.
Näin lataa ekonomisti Urpilaisen ex-eritysavustaja Ville Kopra:
Kerrankin virkamiehet ovat lähtenet pohtimaan asioita uudelta pohjalta, (http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/ekonomisti-pohtii-bernerin-esityst%C3%A4-%E2%80%9Dkerrankin-virkamiehet-ovat-l%C3%A4hteneet-miettim%C3%A4%C3%A4n-asioita-aivan-uudelta-pohjalta%E2%80%9D/ar-AAm6BhI?li=AAaDcIL&ocid=spartandhp)
Kopra on oikeassa, uusia ajatuksia tarvitaan. mutta
pääpointti on, että tarvitaan edistystä, ei pelkää muutosta. Tänään Bernerin
esittämä 100 miljoonan euron tuki uusien autojen ostajille kuvaa, kuinka
mutkittelevalle ja haarautuville teille uudistus on lähtenyt. Huomenna voi
tulla uusi idea.
Kommentit
Lähetä kommentti