Sivut

maanantai 23. tammikuuta 2017

2045. Bernerin liikenne-esityksen rahavirrat ja vallan siirrot


     Päästäkseen selville isojen poliittisten manöövereiden ytimestä kannattaa seurata rahavirtoja ja vallan siirtymisiä.
     Nyt autoilijoilta kerätään veroina ja veroluontoisia maksuina 8 miljardia €., joista vain osa menee liikenteeseen.  Bernerin mallissa nämä menot 8 miljardia euroa kerätään tieosakeyhtiöön, josta valtio omistaa 65 ja maakunnat 35 %. Teiden operatiivisesta suunnittelusta vastaa yhtiön hallitus ja yhtiökokous strategiasta ja osingon jaosta.
     Ensiksi koko liikenne viedään eduskunnan ja hallituksen valvonnan päätöksen teon ulkopuolelle osakeyhtiön lukkojen taakse.
     Toiseksi valtion budjetista viedään tieyhtiöön useita miljardia €. Se on pääosin pois valtiovarainministeriön vastuualueelta. Se on myös pois nyt nykyisillä  tieveroilla ja maksuille kustannetuista koulu- ja sosiaalihoidon menoista (20 miljardia €) . Kokoomus ei tätä niele. Mistä rahat koulutukseen ja soteen?
     Kolmanneksi maakunnat pääsevät pättämään usean miljardin  liikevaihdosta syntyvistä voitoista ja saavat taseeseensa 35% teiden nykyarvosta. Käytännössä tämä mahdollistaa mm. maakuntaveron, jonka autoilijat maksavat.
     Min Bernerin ulostulo liikenteen yhtiöittämisestään hämmästyttää. Häntä jopa irvaillen odoteltiin 19.2. Ylen a-studio ohjelmaan. Turhaan vaikka aamulla oli vielä luvannut tulla. Eilen Yle pääuutisissa on hän perin närkästyneenä soimasi hallituskumppaneitaan sovitun pettämisestä. On vakuutti moneen kertaan, että selvitys oli sovittu hallitusohjelmassa ja nyt laadinta prosessia haukutaan laidasta laitaan.
     Näytös osoitti, että Berner on jo oppinut poliittisen venkoilun. Eihän kukaan ole moittinut prosessia vaan lopputulosta.
     Kopra on oikeassa, uusia ajatuksia tarvitaan. mutta pääpointti on, että tarvitaan edistystä, ei pelkää muutosta. Tänään Bernerin esittämä 100 miljoonan euron tuki uusien autojen ostajille kuvaa, kuinka mutkittelevalle ja haarautuville teille uudistus on lähtenyt. Huomenna voi tulla uusi idea.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti