Sivut

perjantai 25. marraskuuta 2016

2035. Maitotonkka on jo kaatunut, Länsimetro


     Suomessa hyviä johtajia kyllä koulutetaan monenlaisten koulutuspolkujen kautta. Niinpä hyviä johtajakandidaatteja onkin kypsymässä kuin priima omenia puissa. Mutta jotain tapahtuu sen jälkeen. Yrityselämä näyttää poimivan parhaat uraputkiinsa julkisen sektorin usein jäädessä poimimaan jo maahan pudonneita omenia. Ehkä tämä on vähän kohtuuton syytös tuhansia julkishallinnon hyviä johtaja kohtaan, mutta näyttöä on epäkuranttien omenoiden käyttämisestä maukkaan johtamishillon tekoon valtion ja kuntien johtamispöytiin. Poliittiset virkanimitykset ovat hyvä kyytipoika kyykyttämään päteviä johtaja heidän viranhaussaan merkittäville johtamispaikoille. Sopivin valitaan.
     Länsimetron sössimisestä ei kannatta syyttä ketään yksittäistä johtajaa, sillä maitotonkka on ajat siten jo kaatunut eikä kaatajia saada selville. Mutta kun tilalla on maitoa, jolla mällätä, yksi tonkka näyttää olevan ihan sama.
    Metron rakentaminen on konkreettinen juttu. Siinä ei tarvitse pitää ihmepuheita tavoitteiden tärkeydestä ja yhteiskuntapoliittisista merkityksistä. Ne puheet on jo pidetty ajat sitten ja nyt pitää tehdä koordinoidusti konkreettisia mitattavia työvaiheita. Tämä on äärimmäisen yksinkertaista verrattuna Suomen henkisen tilaan muuttamiseen, alkoholin kulutuksen vähentämiseen, lastensuojelun parantamiseen, kiusaamisen vähentämiseen, kansaterveyden parantamiseen jne, vaikka budjetti on miljardiluokkaa.
     Ei ole epäilystäkään, etteikö Länsimetron toteutusorganisaatiolla olisi vaunulasteittain tietoa homman hoitamiseksi. Sen projektiorganisaatio on timantti paperilla. Mutta miksi sitä ei ole valvottu koko etenemisajan vaihe vaiheelta etenkin kriittisiltä kohdiltaan tai jos on valvottu, onko korjaustoimenpiteisiin ryhdytty ja onko niitä taas valvottu? Vai onko koko suunnitelma ollut mätä? Nämä on yksinkertaisia asioista eikä suuri budjetti vaikeuta sitä lainkaan. Työn toisteisuus, rata - metroasema – rata, päinvastoin helpottaa hanketta huomattavasti.
     Onneksi meillä on hyvä esimerkki Tampereen tunnelin toteuttaminen allianssi- ja tulospalkkioperiaatteella. Onneksi olkoon. Varmaan olette jo työstäneet mallinne opetus- ja myyntitarkoituksiin ympäri maailmaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti