Sivut

lauantai 9. heinäkuuta 2016

1956. RAY:n onnistumisilluusioiden luominen massamedialla muistuttaa erään kansan osan kiihottamista

      RAY: n ja kumppaneiden hyökkäävät mainokset vahingoittavat ja ärsyttävät. Ärsyyntymistä ei lievitä, vaikka kuinka rahan keräämislaitoksen tulouttavat valtiolle ja hyvää tarkoittaville yhdistyksille vuosittain lähes kaksi miljardia euroa. Ne ovat monopoleja ja käyttäytyvät sen mukaisesti uhkapeliensä mainostamisessaan hyökkäävästi. Ei riitä, että monopolit ovat luoneet veikkaustilejä, etukortteja ja silmille iskevä tarjontahyllyjä markettien kassoille, vaan jostain syystä urheilustudioiden ankkurit ja heidän vieraansa säännöllisesti puhuvat, minkä puolesta ovat veikanneet ja minkä puolesta vieraat rahansa likoon panneet. Siitä on tullut tv:n urheilulähetysiin kuuluva rituaali.
     Kärjistäen ilmaistuna ei voi olla kotona viittä sekuntia kauemmin ja kodista ulos astumatta viittä metriä kauemmaksi, kun jo joutuu pelimainonnan uhriksi.
     Mainostamiseen liittyy yleisen vastemielisyyden lisäksi eettisesti arveluttavia piirteitä. Tällaiset ilmaisut, kuin tartu tilaisuuteen, voit voittaa, ovat harhaanjohtavia niiden lähes äärettömän pienen todennäköisyyden takia, yhden suhde kahdeksaan miljoonaan on toivottoman pieni.

”Voitin 300 000 euroa ja se muutti elämäni” on vielä pahempi huijaus kuin Vitaepron ”Tutkitusti tehoaa” lorut. Tällaisten onnistumisilluusioiden luominen massamedian välityksellä muistuttaa erään kansan osan kiihottamista.
    RAY ja kumppanit sanovat kernaasti, jopa kysymättä, että heillä olemassa auttavat puhelimet ja hoito-ohjelamat. Ne ovat mitätön apu verrattua uhkapielien aiheuttamiin haittoihin. Ne ovat vain häpeän peittoverho pelimonopooleille. On turhaa väittää, että rajoittamalla kotimaista pelitarjontaa, pelihimoiset siirtyisivät nettiin. Tämä käy selväksi katsomalla, millaista porukka pelisaleissa käy.
     Uhkapelien kehittäjille tekisi hyvää mennä katsomaan, miksi ja keitä markettien käytävien sivusaleissa koneiden ääressä seisovat ovat. Heitä peliriippuvaisia on Suomessa yli 120 000. Alkoholin suurkuluttajia on suurin piirtein saman verran.  Heille on kyllä tunteisiin ja lapsen emootioon vetoavia mainospätkiä kaikissa valtamedioissa. On vaikeaa ymmärtää, miksei näin olisi myös peliriippuvaisille.
     Räikeän mainonnan ja pelimonopolilaitoksien poliittisten virkanimitysten vähentäminen sekä laitosten ympärillä tapahtuvien epämääräisten rahansiirtojen lakkauttaminen parantaisivat kaikin puolin myös uhkapelien hyväksyttävyyttä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti