Tunnettua on, että hyviä tarinan kertojia kuunnellaan
tietynlaisissa tunnelmaltaan kohonneissa tilaisuuksissa. Poreilevissa illanvietoissa
kuulijat ovat jo etukäteen virittyneet otolliseen vastaanottamisen tilaan
kertojan tietäessä myös roolinsa tunnettuna tarinan kertojana.
Sillä hetkellä kertojalla on valtaa, mutta valtaa vain
tilaisuuden kontekstissa, tilaisuuden asiamerkityksen ja luonteen rajoissa.
Tämä on ymmärrettävää, kun otetaan huomioon, miten kertojan valta syntyy. Se
riippuu, olkoon tarinan sisältö mikä tahansa, lähes kokonaan hänen
esityskyvystään ja taidoistaan eläytyä sadunkertojan rooliinsa. Niinpä hänen
valtansa on hetkellistä ja nopeasti sammuvaa, mutta tarinana kertojana hänen
maineensa pysyy. Tämä kannattaa muistaa, kun tuotetta brändätään sen tekijällä.
Mutta tarinat vallankäytön välineenä eivät ole näin
yksikertaisia. Ehkä taloudellisen voittoon tähtäävän tarinan kertomisen malliesimerkki
on taulun provenienssi , kirjallinen todistus taulun syntyvaiheista
nykyhetkeen. Taulun hyvällä väärentämisellä yhdistettynä väärennettyyn provenienssiin
on voitu ansaita kymmeniä miljoonia euroja. Provenienssitarinat saattavat olla
ihmeellisiä. Natsi menneisyyteen liittyvät tarinat ovat aivan oma lukunsa.
Tässä vaiheessa voidaan alkaa epäillä tarinan voimaa
bisneksenteossa, ainakin sitä on surutta liioiteltu. Mainostajien yksi keskeinen
prinsiippi on, että myydäkseen tuote, sillä on syytä olla hyvä tarina. Kulutustavarat
ovat vielä välttyneet tältä hokemalta. Tähän prinsiippiin pitää suhtautua hyvin
varauksellisesti.
Asian voisi kääntää toisin päin: maailmannurkat ovat täynnä
hyvän tarinan omaavia protoja, mutta kauppa ei käy. Yksi proto on
vajannurkassa, josta tarinaa kyllä riittiäsi PRH:n neuvota insinööristä Valion
pakkauspäällikkö Junkkariseen ja Sittarin sisäänostajaan.
Tarinan lumoa heikentää se, että jokaisella tuotteella on
tarinansa. Ei tuote voi taivaasta tipahtaa. Miksi mainostajat vannovat tarinan
merkitykseen tuotteen menestymisessä? Siksi, että se on ainut höttö asia, josta
voi vääntää, mitä erilaisimpia alatarinoita mitä erilaisimpiin
mainoskampanjoihin.
Kirjan myyntiin ei vaikutta millään lailla, kuinka monta
kymmentä vuotta kirjailija on teostaan vääntänyt ja kuinka kustantaja sitä
hehkuttaa. Mika Waltari oli matalan profiilin mies, mutta hänen kirjansa olivat
loistavia, osa maailmankuuluja. Kirjat
myivät, koska ne olivat hyviä. Kalle Päätalo yhdisti elämänsä tarinan ja
kirjatuotantonsa yhdeksi valtavaksi ja valtavan myyväksi blogiksi, jonka kerronta on jouhevaa, mutta
vailla ylätason merkityksiä. Kirjat myivät tasollaan. Sofi Oksanen on esimerkki tapauksesta, jossa
henkilökohtainen taitava esillä olo mediassa ja kansainvälisillä forumeilla tukee
voimakkaasti hänen tuotantonsa myyntiä.
Kirjailijaesimerkit osoittavat, että tuote myydäkseen
tarinoilla, tuotteen ja sen tekijän on yhdessä muodostettava kokonaisuus, joka
raapaisee ihmisten sieluja.
Kommentit
Lähetä kommentti