Tähän tyyliin HS otsakoi juttunsa http://www.hs.fi/paivanlehti/27052016/a1464239609357.
Tulli on laaja ja tehtävänsä luoteen takia moneen lokeroon jakautunut
organisaatio. Se pystyy toimimaan käytännön tasolla toiminaan ilman kirjallisia
hyvin dokumentoituja ja jatkuvasti päivitettäviä toiminta- ja menettelytapaohjeita.
Toistettavuus samankaltaisessa tilanteissa onkin onnistuneen toiminnan avaintekijä.
Sen vuoksi ei ole niin väliä arkitoimen kannalta luottaako henkilöstö johtoon
vai ei. Koneisto pelaa. Mutta, mutta.
Johdon päätehtävä on vastata strategisesta johtamisesta osallistuvaa johtamista soveltaen. Jos luottamus on mennyt, tältä johdon tehtävältä putoaa pohja pois ja joudutaan pelkän yleisohjejohtamisen varaan. Brasilian presidentin ohjeista tässä tilanteessa 1930-luvulla käytettiin nimeä institutionaalinen julkistus. Näin pitkälle Tullisissa ei tietenkään olla, mutta vaara ukaasijohtamiseen on.
Olisi toivottavaa, että tilanteeseen saataisiin nopea ratkaisu. Yleensä taitavat hallintojuristit valtiovarinministeriössä keksivät luovan ratkaisun tällaisissa tilanteissa.
Johdon päätehtävä on vastata strategisesta johtamisesta osallistuvaa johtamista soveltaen. Jos luottamus on mennyt, tältä johdon tehtävältä putoaa pohja pois ja joudutaan pelkän yleisohjejohtamisen varaan. Brasilian presidentin ohjeista tässä tilanteessa 1930-luvulla käytettiin nimeä institutionaalinen julkistus. Näin pitkälle Tullisissa ei tietenkään olla, mutta vaara ukaasijohtamiseen on.
Olisi toivottavaa, että tilanteeseen saataisiin nopea ratkaisu. Yleensä taitavat hallintojuristit valtiovarinministeriössä keksivät luovan ratkaisun tällaisissa tilanteissa.
Kommentit
Lähetä kommentti