1906. Kansalaiset eivät tiedä, kuinka paljon heidän pitäisi suuttua hallituksen terveys- ja maakuntareformeista
Aihe on niin vakava,
ettei tässä yhteydessä kannata käyttää sote-sanaa, josta on tullut tuntemattomaksi
hiertynyt tukki jolkottelemassa kaiken nielevään meren syvyyksiin. Ainut, jota
voidaan turmiollisuudessaan verrata tähän, on maakuntahallinto. Tämän tuhlari-veljespari
syntyi Keskustan ja Kokoomuksen kaikkien aikojen poliittisen lehmänkaupan
tuloksensa. Jos kansalaiset tietäisivät tästä lehmänkaupasta karut tosiasiat,
heidän pitäisi suuttua enemmän, kuin nyt ovat suuttuneet.
Ennen kuin edetään syvemmälle, otetaan
esille yleisesti hyväksyttyjä asiantuntijuuden ja politiikan määrittelyjä.
Yleisesti on tunnustettua, että
asiantuntijuuden yleisiä ehtoja ovat soveltaa teoreettista tietoa, toimia
oikein työmarkkinoilla, organisoida ja ohjata oikein toimintaansa, hallinta
sosiaalisia vuorovaikutustilanteita ja orientoitua tulevaisuuteen. Kaikkeen
asiantuntijuuteen kuuluu kyky hankkia tietoa ja arvioida omaa toimintaansa
(Pirttilä 1997, Nikun 2014).
Wikipedian mukaan sanalla politiikka
tarkoitetaan johonkin tiettyyn kokonaisnäkemykseen tai aatteeseen pohjautuvaa
toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan valtiollisiin asioihin. Mainittakoon, että
homeopatia on tällainen näkemys parantaa ihmisten sairauksia.
On surullista havaita, kuinka Suomen suurimmat reformit perustuvat
pelkään näkemykselliseen ja aatteelliseen johtamiseen, jonka maine on
maailmanlaajuisesti kyseenalainen. Siinä hyvän johtaminen edellyttämä
todistettuun tai koeteltuun tietoon perustuva päätöksenteko jää taka-alalle.
Usein faktoja e des haluta kuulla, mikä koskee erityisesti terveyspalvelureformia.
Emeritus professori Kekomäki on jatkuvasti varoittanut yhtiöittämisen
vaaroista, mutta kuuloille korville on sanoma mennyt.
Itse kuin varmaankin toivoo saavansa laadukkaita terveyspalveluja
oikeaan aikaan. Nyt aatteeseen kuuluu valinnan vapaus, millä ei ole mitään
tekemistä laadun kanssa, sillä hoito on tieteeseen perustuvaa ja muut kuin
lääkärit, eivät pysty arvioimaan ”ostamansa” hoidon laatua puhumattakaan sen
pitkäaikaisvaikutuksia. Toisaalta kun hallitus lupaa tasalaatua, niin valinnan
vapaudelta putoa jo lattiaparrutkin.
Nyt Kokoomuksen maalivahti- ja juontaja kansanedustajat hehkuttavat
valinnanvapauden voittoa, kuin Suomen voittoa Venäjästä huomenna hyllyoluen
viinaprosentin noustessa 0,8 prosenttiyksiköllä. EK:n edustaja oli aivan
innoissaan aamun 20.5 Jälkiviisaissa olutkarsinoiden poistosta. Mainitut
henkilöt aivan oikein riemuitsivat rajojen kaatamaisesta, missä itse kuin on
asiantuntija. Terveys ei ole sellainen.
Terveys palvelujen reformaattoreiden kannattaa lukea Juha Mikkosen http://www.hs.fi/paivanlehti/20052016/a1463632060967
artikkeli. Sen keskeinen kansainvälisesti tunnustettu tieteellinen sanoma on,
että terveyspalvelu ei ole tavanomainen tuote ja siihen eivät sovi
markkinamekanismien käyttö. Markkinamekanismeissa kollektiivien vastuu hämärtyy
ja epätasa-arvo lisääntyy. Erityisesti tämä tulee esille varakkaiden ottamien
sairasvakuutuksien lisääntymisenä, mikä näkyy vähäosaisten potilasmaksujen
kohoamisena. Lisäkustannuksia aiheuttavat myös yhtiöittämisen seurauksena
tulevat lukuisat sopimus-, markkinointi- ja hallintokustannukset.
Toiselta tuhlari veljeltä pitää kysyä, mitä järkeä on jakaa maa 18
alueeseen, jotka tekevät tahoillaan ilman keskusjohtoa yhteiskunnallisesti
merkittäviä päätöksiä tai ovat tekemättä niitä. Kokoomuslainen Juhani Kivelä on puuttunut tähän epäkohtaan väitöskirjassaan (https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/suomen-varautuminen-hairiotilojen-hallintaan-on-ollut-puutteellista). Kivelän
ajatuskulku on, että lääninhallituksien ja niiden poliisiosastojen
lakkauttamisella, sisäministeriön sektoroitumisella, poliisihallituksen
perustamisella ja ministeriön poliisiosaston heikentämisellä on viety eväitä keskusjohtoiseen
kriisien hallintaan. Tähän käsitykseen voidaan yhtyä.
1990 lopulla lääninhallituksien
lakkauttamisesta alkanut aluehallinnon myllerrys on jättänyt vieläkin eräät
alueviranomiset epävakaaseen ja huonosti organisoituun tilaan. Tämä koskee etenkin
ELY-keskuksia ja aluehallintovirastoja ja niiden toimivaltaa suhteessa
keskushallintoon. Hyvä esimerkki Talvivaaran tapaus, jonka lupa-asioihin
ministerillä ei ollut toimivaltaa, ja jonka jälkiseurauksiin valtion on
pumpattava nyt satoja miljardeja euroja. Kuvaavaa ajan hengelle oli
lääninhallituksien lakkauttamista silloin junaillut Väestörekisterikeskuksen
pääjohtaja, myöhemmin sisäministeriön kansliapäällikkö nykyinen Helsingin
kaupungin apulaisjohtaja palkittiin vuoden kehittäjänä.
Kun tähän melkein kaaoksessa kärvistelevään
alueiden tilaan lisätään möhkälemäinen maakuntahallitus omine itsehallinto elementein,
ollaan kaksinkertaisessa kaaoksessa ja kustannuskehityksessä
Hallituksessa on kyllä kykyä
käyttää teoreettista ja tutkittua tietoa hyväkseen. Täytyy vain ihmetellä,
miksi kalliiksi tulevat aatteet voittavat tervejärkisyyden ja tuhlaavat
peruuttamattomasti kansakunnan varoja poliittisten heilahtelujen seurauksena
tuhlareiden valtakuntaan. Jos
valtakunnalla meni hyvin, maakuntahullutuksesta ei väliä, mutta
terveydenhoidosta on väliä kaikissa olosuhteissa.
Kommentit
Lähetä kommentti