1. SUPO,
suojelupoliisi. Se kuuluu muodollisesti sisäministeriön alisuuteen, mutta se on
käytännössä tasavallan presidentin ja turvavallisuuspoliittisen valiokunnan, utva:n
työkalu. Se mitä virasto tekee, ei tiedä kukaan ja mitä se sanoo, mikään taho
ei voi vahvistaa.
2. Finavia, joka huolehtii ja vastaa koko maalle elintärkeästä lentoliikennetoiminnasta. Se on itsevaltias määritellessään, mikä saastuttaa, missä ja kuinka paljon. Tämä on mahdollista siksi, että se on monopoliasemassa saastetietojen keräämisessä, rekisteröinnissä ja tiedottamisessa. Jos asukas valittaa esimerkiksi lentomelusta vastaus voi olla, että millä koulutuspohjalla kyselette tällaisia.
3. Helsingin poliisilaitos kuuluu sisäministeriön alaisuutteen, ei poliisihallituksen. Sisäministeriössä on hyvin ohuet resurssit tulosohjata laitosta. Ohjausta hankaloittaa myös laitoksen suuruus, sen moniportainen organisaatio ja erikoitehtävien luonne. Näiden takia se on hyvin itsenäinen poliisiyksikkö.
4. KRP on saavuttanut erikoisosaamisensa ja toimialansa luoteensa takia aseman, jonka turvin se voi toimia hyvin itsenäisesti.
5. STUK eli säteilyturvallisuuskeskuksen merkitys kansalliselle turvallisuudelle ja alansa kansainvälisen verkoston osana on elintärkeää.
6. Suomen Akatemia voidaan pitää salkunhoitajana, joka sijoittaa Helsingin Yliopiston kanssa valtion rahoja tutkimushakkeisiin.
7. Vakuutusoikeus ratkaisee vakuutusyhtiöiden ja niiden asiakkaiden väliset kiistat. Ratkaisijoina siellä yhtiöiden puolesta toimivat vakuutuslääkärit, jotka toimivat myös lääkäreinä julkisissa ja yksityisissä alan yksiköissä. Vakuutuslääkäri ry on hyvin suljettu piiri. Asiakkaat kokevat, että tehokkaampi tapa saada asiat hoidetuksi on viedä juttu yleisiin tuomioistuimiin.
8. Tulli ja Valtiokonttori hoitavat valtion talouden ja finanssipolitiikan kannalta spesifisiä ja hyvin merkittäviä tehtäviä, jotka ulottuvat operatiivista toimenpiteistä finanssipoliittisiin toimintoihin.
Yhteistä näille virastoille ja yksiköille on, että ne ovat luonnollisia monopoleja ja käyttävät suurta valtaa suhteellisin pienillä omilla resursseillaan ja niiden vaikuttavuus kansataloudelle, yityksille tai yksittäiselle ihmiselle on suuri.
Näiden virastojen päälliköiden valinnassa täytyy kiinnittää eritysitä huomiota kokemukseen ja pätevyyteen, minkä poliittinen suhdanne helposti ohittaa. Tullissa ja valtiokonttorissa vuosikymmen sitten sekä taannoin Helsingin poliisilaitoksessa tässä ei onnistuttu. Vakuutuslääkäri ry on hyvin suljettu piiri. Asiakkaat kokevat, että tehokkaampi tapa saada asiat hoidetuksi on viedä juttu yleisiin tuomioistuimiin.
2. Finavia, joka huolehtii ja vastaa koko maalle elintärkeästä lentoliikennetoiminnasta. Se on itsevaltias määritellessään, mikä saastuttaa, missä ja kuinka paljon. Tämä on mahdollista siksi, että se on monopoliasemassa saastetietojen keräämisessä, rekisteröinnissä ja tiedottamisessa. Jos asukas valittaa esimerkiksi lentomelusta vastaus voi olla, että millä koulutuspohjalla kyselette tällaisia.
3. Helsingin poliisilaitos kuuluu sisäministeriön alaisuutteen, ei poliisihallituksen. Sisäministeriössä on hyvin ohuet resurssit tulosohjata laitosta. Ohjausta hankaloittaa myös laitoksen suuruus, sen moniportainen organisaatio ja erikoitehtävien luonne. Näiden takia se on hyvin itsenäinen poliisiyksikkö.
4. KRP on saavuttanut erikoisosaamisensa ja toimialansa luoteensa takia aseman, jonka turvin se voi toimia hyvin itsenäisesti.
5. STUK eli säteilyturvallisuuskeskuksen merkitys kansalliselle turvallisuudelle ja alansa kansainvälisen verkoston osana on elintärkeää.
6. Suomen Akatemia voidaan pitää salkunhoitajana, joka sijoittaa Helsingin Yliopiston kanssa valtion rahoja tutkimushakkeisiin.
7. Vakuutusoikeus ratkaisee vakuutusyhtiöiden ja niiden asiakkaiden väliset kiistat. Ratkaisijoina siellä yhtiöiden puolesta toimivat vakuutuslääkärit, jotka toimivat myös lääkäreinä julkisissa ja yksityisissä alan yksiköissä. Vakuutuslääkäri ry on hyvin suljettu piiri. Asiakkaat kokevat, että tehokkaampi tapa saada asiat hoidetuksi on viedä juttu yleisiin tuomioistuimiin.
8. Tulli ja Valtiokonttori hoitavat valtion talouden ja finanssipolitiikan kannalta spesifisiä ja hyvin merkittäviä tehtäviä, jotka ulottuvat operatiivista toimenpiteistä finanssipoliittisiin toimintoihin.
Yhteistä näille virastoille ja yksiköille on, että ne ovat luonnollisia monopoleja ja käyttävät suurta valtaa suhteellisin pienillä omilla resursseillaan ja niiden vaikuttavuus kansataloudelle, yityksille tai yksittäiselle ihmiselle on suuri.
Näiden virastojen päälliköiden valinnassa täytyy kiinnittää eritysitä huomiota kokemukseen ja pätevyyteen, minkä poliittinen suhdanne helposti ohittaa. Tullissa ja valtiokonttorissa vuosikymmen sitten sekä taannoin Helsingin poliisilaitoksessa tässä ei onnistuttu. Vakuutuslääkäri ry on hyvin suljettu piiri. Asiakkaat kokevat, että tehokkaampi tapa saada asiat hoidetuksi on viedä juttu yleisiin tuomioistuimiin.
Kommentit
Lähetä kommentti