Se tiedetään, että media
haluaa tehdä juttuja, jotka myyvät. Sekin tiedetään, että mitä laadukkaampi
media on, sitä paremmin varmistetaan faktat ja että juttu unohda niitä.
Saadakseen jutun otsakkeen otsikon myyväksi sen muotoilusta on tullut lehden myymisen kannalta
yhtä tärkeä tekijä kuin sisällöstä. Sen miettimiseen saatetaan käyttää enemmän aikaa
kuin itse sisältöön. Tämän kokeneet mediaihmiset ymmärtävät joskus liiankin hyvin
juttujen otsikon olleessa sisältöä vastaamaton ja raflaava. Ja tämä saattaa
näkyä lukijoiden kummasteluna ja jopa äkäisyytenä.
Päivän Helsingin Sanomat otsikoi: ”Keskusta ja SDP lähes
tasoissa kärkipaikalla … Keskustaa kannattaa nyt 21,4 prosenttia ja SDP:tä 21,2 prosenttia
suomalaista”. http://www.hs.fi/paivanlehti/19022016/a1455778129641
Virhe marginaali on 2 prosenttiyksikköä suuntaansa eli 95
prosentin varmuudella Keskustan kannatus sijoittuu väliin prosenttien 19,4 –
23,4 väliin ja Demarien vastaava välin ollessa 19,2 – 23,2.
Eli hyvän journalisti tavan mukaan ilmaistuna Keskusta ja
Demarit kannatus tämän mittauksen mukaan tasoissa eikä lähes tasoissa.
Kommentit
Lähetä kommentti