Yleensä lähdetään siitä, että oppineilla konsulteilla on
korkeakoulututkinto. He käyttävät hyväkseen teorioita ja mallintamisia. Parhaimmillaan
he työstävät näiden avulla ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin oppimisprosessien
kautta. Pahimmillaan he puhuvat sinällään järkeviltä kuulostavia asioita, mutta
konsultin lähdettyä ongelma saa vain uusia ulottuvuuksia.
Pragmaatikkokonsultilla on vankka käytännön kokemus. Hän hyödyntää
konsultoinnissaan kokemuksistaan kertynyttä, eri alojen ylittävää hiljaista
tietoaan. Hän voi vakuuttavasti kertoa, että näin tämä ratkaistiin yrityksessä
QWERTY. Tähän saattaa nousta joku kiivaasti vastaamaan, että meidän yritys on
ainutlaatuinen. –Tämä ei sovi meille.
Oppineiden ja pragmaatikkokonsulttien kategoriat ovat osin päällekäisiä. Ne
kuitenkin sisältävät periaatteellisesti merkittävän jakolinjan, joka voi säilyä
yksilötasolla koko konsulttiuran. Pragmaatikkokonsultti voi koko ikänsä olla
pragmaatikko ja menestyä hyvin samoin kuin teoreettista lähestymistapaa
noudattava konsultti. Kummankin menestymien ehtona on, että he osaavat valita
asiakkaansa, joihin heidän metodinsa purevat.
Toiset asiakkaat saattavat painottaa konsulttivalinnoissaan kokemuksen
merkitystä, toisten antaessa suuren arvon konsultin kyseessä olevan alan
teorian hallinnalle.
Nopea tempoisessa toimintaympäristössä käytännön kokemukset
osoittavat, että sitä paremmin konsultti onnistuu, mitä tehokkaammin hän
kykenee käyttämään konsultaatiotilanteissaan hyväkseen samanaikaisesti
käytännön kokemuksia ja alan teoreettista tietoa.
Riippumatta kummasta konsulttityypistä on kyse, ihannekonsultin osaaminen on sitä, että konsultin lähdettyä asiakas osaa jatkaa itse eteenpäin.
Riippumatta kummasta konsulttityypistä on kyse, ihannekonsultin osaaminen on sitä, että konsultin lähdettyä asiakas osaa jatkaa itse eteenpäin.
Kommentit
Lähetä kommentti