Rajusti kasvavalla pakolaisvirralla on kahdet kasvot: a) se
on mahdollisuus maamme elinvoimaisuuden lisäämiseksi ja b) karkotettavista ja
palautettavista syntyy maata kiertävä täysiä oikeuksia vailla oleva moni tuhat
päinen ihmisjoukko.
Kohta a ei tienkään ole ongelma pitkällä tähtäimellä, jos kotouttamien hoidetaan alusta alkaen määrätietoisesti suomen kielen taitoa ja työhön pääsyä painottaen.
Kohdasta b tulee vääjäämättä suuri ongelma.
Kohta a ei tienkään ole ongelma pitkällä tähtäimellä, jos kotouttamien hoidetaan alusta alkaen määrätietoisesti suomen kielen taitoa ja työhön pääsyä painottaen.
Kohdasta b tulee vääjäämättä suuri ongelma.
Tänä vuonna Suomeen on saapunut noin 29000 maahan tulijaa, jotka
tulevat anomaan maassa asumiseen oikeuttavaa lupaa. Noin 18000 ei saa lupaa.
Heistä noin 10000 ei suostu poistumaan maasta vapaaehtoisesti. Heistä oin 1000 voidaan
palauttaa asianomaisten maiden palauttamissopimuksiin perusten, jolloin
jäljelle jää noin 9000 ihmistä käsittävä vaikeasti hallittava ihmisjoukko,
jonka kohtelussa on noudattava oikeusvaltion periaatteita ja ihmisoikeuksia.
Nyt tälle ryhmälle hallitus kaavailee palauskeskuksia ja
sosiaaliturvan rajua alentamista.
Palautuskeskuksien perustaminen niin, että niistä ei olisi vapaa
pääsy mihin tahansa Suomen kolkkaan on mahdotonta.
Poistumista niistä voidaan rajoittaa luvilla ja ilmoittautumisvelvollisuudella,
jolloin ollaan liukumassa kohti ehdonalaisvalvontaa. Tämä valvonta on
mahdollista, mutta sen laillisuus on kyseenalaista. Varmaa on, että valvonta
maksaa rutkasti eikä seulaa voida rakentaa niin tiukaksi, ettei se vuoda. Onkin
varamaa, että puoli suljettujen palautuskeskusten toiminnan varmistamiseksi on
rakennettava oma kontrollihallinto virkamiehineen.
Toinen vaihtoehto sallia tämä ryhmän vapaa liikkuvuus maassa
on säädösten mukainen, mutta erittäin ongelmallinen. Tällöin maahan syntysi
lähes kymmen tuhat päinen ihmisryhmä, jossa on rikolliseen toimintaan alttiita
ja kykeneviä ihmisiä ilman normaalia perussosilaaliturvaa. Tässä on aineksia
ruutitynnyrille.
Ainut ulos pääsy on, että EU luo mallit ja neuvottelee
sopimukset, miten koko EU-tasolla toimintaan. Siitäkään ei pitäisi sulkea pois,
että EU:lla olisi yhteisiä karkotuskeskuksia ja että jokin maa ottaisi jatkuvasti
valvottuihin olosuhteisin maksusta karkotettuja.
Kommentit
Lähetä kommentti