Sivut

tiistai 8. joulukuuta 2015

1749. Hyvä konsultti

     Hyvä konsultti ei ainoataan auta asiakasta ratkaisemaan ongelmaa, vaan hän tuo organisaatiolle eväitä jatkaa omin avuin eteenpäin. Tässä suhteessa hyvä konsultti on sukua hyvälle opettajalle, jolle tiedon osaamisen opettaminen on oppilaan kykyä jatkaa itsenäisesti eteenpäin (Onnistuneen konsulttihakkeen toteuttaminen, Pekka Huttunen, Talentum, 2003).

     Käytännössä ei ole olemassa yhtä yleispätevää konsultin roolia, vaan jokainen tilanne vaatii omantyyppisen konsultin. Konsultin käytön onnistumisen kannalta on keskeistä, että organisaation johto tietää, millaista konsulttia se tarvitsee.

     Kaikissa tehtävissään konsultilta vaaditaan tilanneherkkyyttä, joustavuutta ja valmiuksia sopeutua uusiin toimintaympäristöihin.

     Hyväksi konsultiksi tullaan vain kokemuksen kautta, mutta pitkäkään kokemus ei takaa sitä, että henkilöstä kehittyy hyvä konsultti. Kokemuksen myötä konsultti oppii ottamaan huomioon useita eri näkökulmia vaistovaraisesti, jolloin hänen työskentelynsä on näennäisen helppoa, mutta samalla luovaa, ongelman vaihtoehtoisia ratkaisuja etsivää ja tehokasta.

     Konsultin valinnan lähtökohdan muodostavat ongelman ja konsulttityön määrittely, toivottu konsultin rooli ja konsultilta vaadittava tietotaito.

    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti