Hyvä konsultti ei ainoataan auta asiakasta ratkaisemaan
ongelmaa, vaan hän tuo organisaatiolle eväitä jatkaa omin avuin eteenpäin.
Tässä suhteessa hyvä konsultti on sukua hyvälle opettajalle, jolle tiedon
osaamisen opettaminen on oppilaan kykyä jatkaa itsenäisesti eteenpäin (Onnistuneen
konsulttihakkeen toteuttaminen, Pekka Huttunen, Talentum, 2003).
Käytännössä ei ole olemassa yhtä yleispätevää konsultin roolia,
vaan jokainen tilanne vaatii omantyyppisen konsultin. Konsultin käytön
onnistumisen kannalta on keskeistä, että organisaation johto tietää, millaista
konsulttia se tarvitsee.
Kaikissa tehtävissään konsultilta vaaditaan tilanneherkkyyttä,
joustavuutta ja valmiuksia sopeutua uusiin toimintaympäristöihin.
Hyväksi konsultiksi tullaan vain kokemuksen kautta, mutta
pitkäkään kokemus ei takaa sitä, että henkilöstä kehittyy hyvä konsultti. Kokemuksen
myötä konsultti oppii ottamaan huomioon useita eri näkökulmia vaistovaraisesti,
jolloin hänen työskentelynsä on näennäisen helppoa, mutta samalla luovaa, ongelman
vaihtoehtoisia ratkaisuja etsivää ja tehokasta.
Konsultin valinnan lähtökohdan muodostavat ongelman ja konsulttityön
määrittely, toivottu konsultin rooli ja konsultilta vaadittava tietotaito.
Kommentit
Lähetä kommentti