Tutkinta,
testaus, seuranta, tarkkailu, itsetestaus, itseilmoitus, huijaus. Nämä ovat
keinoja, joilla yritys voi raportoida tuotteensa lain mukaisuudesta ja normien
täyttämisestä, kaiken kaikkiaan toimintansa eettisyydestä ja työssään noudattamistaan
arvoista.
Meillä
Suomessa kyseenalaista mainetta itseilmoituksella päästöjensä vähyydestä
viranomaisille raportoijista on niittänyt Finavia lentomelusta. Milloinkaan ei
ole rikottu melulupaehtoja eikä liiallisia maapäästöjä ole ollut, vaikka
lentokentän radan tunnelin rakennustöissä (2012) löytyi 50 miljoonan euron
edestä glykolipäästöjen siivoamista. Lokapojat Oy:ltä meni maine (2008) lopullisesti
heidän huijattua valvovia viranomaisia tyhjentämällä keräämänsä kotilalouksien WC-päästöt
suoraan hulevesiverkkoon about neljän vankilavuoden verran.
Volkswagen
hujaus ei ole niin karkea kuin Lokapoikien, mutta on törkeä eikä sen hienostuneisuus
sitä miksikään muuta. Jos tietoisesti kymmeniin miljooniin uusiin autoon
kehitetään ja asennetaan mekanismi, jonka avulla testitilanteessa saadaan jopa
40 kertaa todellisuutta pienemmät typpioksidiarvot, ovat myös yrityksen arvot etsinnässä.
Nyt
ei ole kyse muutamasta kymmenestä sadevesikaivojen käyttämisestä lokakaivoina
Lokapoikien tavoin, vaan maailmalaajuisesta laittomasta ilmaston pilaamisesta. Tekoa
ei juuri lievennä perustelu, että niin tekevät miljoonat muutkin ja
lasillisesti. Teon tuomittavuutta lisää vielä se, että auton vähäpäästöisyys on
monessa maassa autoveroa huojentava tekijä.
Trafin mukaan Suomessa joutuu 64000 autoa korjattaviksi päästöjen saamiseksi sallitulle tasolle. Tällöin autojen tehot saattavat laskea alle tehtaan lupaamien tasojen.
Trafin mukaan Suomessa joutuu 64000 autoa korjattaviksi päästöjen saamiseksi sallitulle tasolle. Tällöin autojen tehot saattavat laskea alle tehtaan lupaamien tasojen.
Skandaalista
selviytymiseksi hyvä merkki on pääjohtaja Martin Winterkorn eroaminen hetken epäröinnin
jälkeen. Volkswagen ja koko Saksa näyttävät onneksi ottavan vakavasti ja nöyrästi
sotkujen korjaamisen ja koko teollisuuden ala opikseen.
Tunnettua
on, että auton valmistajat ovat vuosikymmeniä huijanneet eri keinoin testeissä omaksi
edukseen. Toivottavasti tämä skandaali on tehnyt ongelmasta niin akuuttiin,
että se saadaan ratkaistua irrallaan transatlanttisista kauppa-
investointineuvotteluista (TTIP), joiden tulos on vielä monin osin epävarmaa ja
epäselvää.
Kommentit
Lähetä kommentti