Sivut

tiistai 29. syyskuuta 2015

1669. Volkswagenin päästöskandaali ja yrityksen arvot


     Tutkinta, testaus, seuranta, tarkkailu, itsetestaus, itseilmoitus, huijaus. Nämä ovat keinoja, joilla yritys voi raportoida tuotteensa lain mukaisuudesta ja normien täyttämisestä, kaiken kaikkiaan toimintansa eettisyydestä ja työssään noudattamistaan arvoista.

     Meillä Suomessa kyseenalaista mainetta itseilmoituksella päästöjensä vähyydestä viranomaisille raportoijista on niittänyt Finavia lentomelusta. Milloinkaan ei ole rikottu melulupaehtoja eikä liiallisia maapäästöjä ole ollut, vaikka lentokentän radan tunnelin rakennustöissä (2012) löytyi 50 miljoonan euron edestä glykolipäästöjen siivoamista. Lokapojat Oy:ltä meni maine (2008) lopullisesti heidän huijattua valvovia viranomaisia tyhjentämällä keräämänsä kotilalouksien WC-päästöt suoraan hulevesiverkkoon about neljän vankilavuoden verran.

     Volkswagen hujaus ei ole niin karkea kuin Lokapoikien, mutta on törkeä eikä sen hienostuneisuus sitä miksikään muuta. Jos tietoisesti kymmeniin miljooniin uusiin autoon kehitetään ja asennetaan mekanismi, jonka avulla testitilanteessa saadaan jopa 40 kertaa todellisuutta pienemmät typpioksidiarvot, ovat myös yrityksen arvot etsinnässä.

     Nyt ei ole kyse muutamasta kymmenestä sadevesikaivojen käyttämisestä lokakaivoina Lokapoikien tavoin, vaan maailmalaajuisesta laittomasta ilmaston pilaamisesta. Tekoa ei juuri lievennä perustelu, että niin tekevät miljoonat muutkin ja lasillisesti. Teon tuomittavuutta lisää vielä se, että auton vähäpäästöisyys on monessa maassa autoveroa huojentava tekijä.

     Trafin mukaan Suomessa joutuu 64000 autoa korjattaviksi päästöjen saamiseksi sallitulle tasolle. Tällöin autojen tehot saattavat laskea alle tehtaan lupaamien tasojen. 

     Skandaalista selviytymiseksi hyvä merkki on pääjohtaja Martin Winterkorn eroaminen hetken epäröinnin jälkeen. Volkswagen ja koko Saksa näyttävät onneksi ottavan vakavasti ja nöyrästi sotkujen korjaamisen ja koko teollisuuden ala opikseen.

     Tunnettua on, että auton valmistajat ovat vuosikymmeniä huijanneet eri keinoin testeissä omaksi edukseen. Toivottavasti tämä skandaali on tehnyt ongelmasta niin akuuttiin, että se saadaan ratkaistua irrallaan transatlanttisista kauppa- investointineuvotteluista (TTIP), joiden tulos on vielä monin osin epävarmaa ja epäselvää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti