Sivut

keskiviikko 2. syyskuuta 2015

1646. Ministeriöiden yhdistäminen on järkevää


     Hankkeen taustalla on vuosikymmeniä jatkunut riittämätön yhteistyö ministeriöiden välillä. Niinpä nyt on taas kerran katsottu, että ministeriövetoinen hallinto saa riittää. Tämä ei ole mikään poliittinen puuska. Siiloutumisen vähentämiseksi Lipposen hallituksilla oli strategiasalkku, joka pikkuhiljaa paisuu kunnon repuksi. Vanhasen hallitutus taisteli eristäytymistä vastaan monen ministeriön yhteisillä ohjelmilla, jotka lässähtivät niiden rahoituksen monimutkaisuuteen. Sipilä yritti urheasti hallituksen tiimityöskentelyä. Se kariutui jo pelkästään työskentelyinfraan ja logistiikkaan.

     Sipilän hallitustyön soveltamasta aidosta yritysstrategian menetelmistä ei tässä vaiheessa voi sanoa mitään.” Vaikuttaa tyypilliseltä konsulttityöltä, joka lopahtaa ajan ja kasvojen kuluessa”, sanoi eräs asiantuntija. Toivotaan parasta maan edun nimissä. Koska hallitus näyttää onneksi olevan halukas perehtymään hyviin käytäntöihin, se on varmaan tutustunut Ruotsin malliin hallitustyöskentelyssä. Meillä yhtenä haasteena ovat monipuoluehallitukset.

     Hallituspuolueille on elintärkeää saada mahdollisimman monta painavaa ministerinsalkkua. Nykyisessä ministeriöjärjestelmässä ministerit tuovat asianomaiselle puolueelle kaikenlaista vaikutusvaltaa, ei vähiten nimitysvaltaa. Joka tapauksessa jo pienetkin askeleet yhtenäisen valtioneuvostoviraston puolesta tuovat synergiaetuja ja lisäävät hallituksen kykyä keskittyä pitkäjänteisesti siihen, mitä se on strategisissa linjauksissaan suunnitellut ja mitä on saatu aikaan. Aluksi kannattasi jatkaa ja tehostaa operatiivisten tehtävien siirtämistä palvelukeskuksiin. Jo tämä antaisi avaruutta ja näköalaa tehokkaalle hallitustyölle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti