Siirry pääsisältöön


1605. Rangaistukset tappiin


     Tapanilan raiskaustapaus on saanut ansaitusti kansan kiehumaan. Samoilla tulilla oikeusministeri Kaj Lindström on ottanut oikeusoppineilta Jukka Kemppiseltä ja Jyri Virolaiselta kunnolla pataansa.

     Kautta vuosisatojen kansa ja lakeja valmisteleva ylin juristikunta ovat olleet jyrkästikin eri mieltä eri rikostyypeistä  annetuista tuomioista. Kuten mainitut oikeusoppineet toteavat, kyselyjen mukaan valta osa kansasta pitää tuomiota liian lievinä.

     Lindströmin kaavailema kysely kansalta ja oppineilta rangaistusten ankaruuksista sisältää riskejä ja on ristiriitoja täynnä. Esimerkiksi, miten toimitaan, jos kansa vaati äidin törkeästä murhasta
kuolemantuomiota tai törkeästä rattijuopumisesta 10 vuotta vankilaa. Tähän ei voida mennä, koska tällöin lähes kaikkien rikostyyppien ja niiden tuomioiden tulisi muuttaa vastaamaan kuolemantuomiota ja 10 vuoden rattituomiota.

     Toisaalta kansalla ei ole mitään tietopohjaa ottaa kantaa tuomioihin, tunnetasolla kylläkin. Tilannetta kuvaa hyvin kansalle esitetty kuvitteellinen kysymys: kasvaako mikä tahansa luku aina äärettömän suureksi, jos siihen listään ääretön määrä nollaa suurempia lukuja. Suurin osa vastaa, että kasvaa. Tämä on väärä vastaus. Asian voi tarkista esimerkiksi lukion sarjaoppia käsittelevästä kohdasta.

     Se millaisia tuomiota maassa annetaan, riippuu maan sosioekonomisista- ja yhdyskuntarakenteista, perhe-, sosiaali- ja terveydenhoitopolitiikasta, tulonjaosta, työllisyydestä, koulutuksesta, jne. Käytännössä tämä voidaan tiivistä: vankien määrä riippuu siitä, kuinka paljon maassa pyörii kaduilla ja kujilla tyyppejä, joiden rikoksen tekokynnys on hyvin matala.

     Maat, joissa tämä kynnys on matala, tyyppejä on paljon ja heidän määrä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla, tuomiot täytyy pitää hyvin pitkinä, koska tällöin suuri osa tyypeistä on vankiloissa pois rikosten teoista. 

     Kokonaisuudessaan kiinnijäämisriski, tuomiot, niiden lievennykset ja vankilassa olo aika muodostavat järjestelmän, jolla voidaan säädellä, kuinka paljon henkilöitä on vankiloissa ja muissa täytäntöönpanolaitoksissa, kuinka paljon ehdollisessa, ehdonalaisessa ja sakoissa.  Edellä mainittuja yhdistelmällä saadaan uusia täytäntöön panon muotoja.

     Pitkätuomiomaissa tuomioiden pituudet eivät ole eettisiä tai moraalisia kysymyksiä, vaan turvallisuus- ja taloudellisuustekijät ja käytännöllisyysseikat painat vaakakupissa eniten. Toki moraaliakin on mukana uhrien ja heidän omaistensa vaatiessa hyvitystä tai jopa kostoa.

     Pohjoismaissa tuomiot ovat suhteellisen lieviä verrattuina esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Muista Pohjoismaista poiketen Suomi pääsi tähän vasta 1970-luvulla.

     Monissa tutkimuksissa ja käytännöistä on havaittu, ettei ankarilla tuomioilla ei ole tekijälle eikä rikoksia aikoville yhtään suurempaa ennalta estävää vaikutusta kuin lievillä tuomioilla. Lievistä tuomioista hyötyvät sekä yhteiskunta että tekijä. Häviäjiä ovat kostoa ja hyvitystä vaativat.

     On selvää, että tuomioistuinten pitää langettaa sellaisia tuomiota, joita lainsäätäjä on tarkoittanut. Ilman laillisia ja asianmukaisia tuomioita mikään yhteiskunta ei toimi. Jokaiselle rikokseen syyllistyneelle tulee langettaa laillisessa ja asiamukaisessa rikosprosessissa hänelle kuuluva laillinen tuomio.

     Kysymällä kansalaisten ja asiantuntijoiden mielipidettä tuomioiden sopivuuksista ehkä saadaan jännittävää ja jopa mielenkiintoista tietoa. Näiden tietojen käyttämiseen lain uudistustyössä tulee suhtautua suurella varauksella. Vain asiantuntijat ja sitä varten olevat instituutiot uudistavat lainsäädäntöä omine menetelmineen ja ammattitaitoineen.


Kommentit

  1. Monissa tutkimuksissa ei suinkaan ole havaittu, että rangaistuksen ankaruudella ei olisi rikosta estävää vaikutusta. Niissä on kyllä havaittu, että asia on huomattavan monimutkainen ja riippuu monesta asiasta: rikoksen vakavuudesta, rangaistuksitulemisen riskistä, jne. Mutta esimerkiksi Italian 2006 joukkoarmahduksen rikoksenuusijoista tehtyjen tilastojen mukaan vankeustuomion pidentäminen 50% vähensi uusimisen todennäköisyyttä 35%:lla, mutta eivät vakaviin rikoksiin syyllistyneillä. Lisää luettavaa esim.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Deterrence_%28legal%29#Effectiveness

    Toinen aspekti on rangaistuksi tulemisen todennäköisyys, joka monien tutkimusten mukaan ehkäisee rikoksia rangaistuksen pituutta tehokkaammin. Tähän liittyy olennaisena se kysymys, kokevatko Suomessa ehdollisen saaneet tulleensa rangaistuksi ylipäänsä - jos eivät, on rangaistuksi tulemisen todennäköisyys heidän osaltaan 0% ja sitä kautta rikoksen uusimisen riski suurempi.

    Kolmas aspekti on se, että sivistysvaltiossa valtiolla tulisi olla rangaistuksen langettamisessa monopoli. Jos näin ei ole vaikkapa siksi, että rangaistukset ovat niin mitättömiä, että uhri tai uhrin suku alkaa ottaa rankaisemisen omaksi tehtäväkseen, koko oikeusjärjestelmä uhkaa menettää merkityksensä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *