Moni ministeriö kampaili
suuruutensa kanssa ja oli vahvoja paineita siirtää operatiivisia tehtäviä ministeriön
alaisiin hallintoyksiköihin. Ilmeisesti tämä avaisi myös mahdollisuuksia ministeriöiden
rakenteiden uudistamiselle. Mikään ministeriö ei asettanut kyseenaliseksi tulosohjausta.
Se oli mennyt pysyvästi läpi koko hallinnossa.
Tietojenkäsittelyasiat
olivat ministeriöissä epämääräisessä ja neuvottomassa tilassa. Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA toimi
sisäministeriöjohtoisesti ja tuotti strategioita kuntakentän tietohallinnosta. Liikenneministeriön
tietohallinnon johtoryhmään painotti liikaa yleisiä tietohallintokysymyksiä tekosyynä
toimialaansa kuuluvat tietoverkkostrategiat. Valtiovarainministeriössä suunniteltiin
tietoyhteiskuntaa ja tietojärjestelmien rajapintojen standardoimista. Näiden kolmen
ministeriön kesken vallitsi jossain määrin kilpailua, kuka sai äänensä parhaiten
esille. Kun jokaisella ministeriöllä oli omat tietohallintostrategiansa ja toisten
ministeriöiden tietojärjestelmiin yhteen sopimattomat sovellutuksensa, hajaannus
oli suuri.
Tämä oli seurausta siitä, kun kehys- ja tulosohjauksessa delegoitiin
asioita virastojen ratkaistaviksi. Siinä samalla menivät myös tietojärjestelmäkysymykset
ja laiteasiat ministeriöistä virastojen ratkaistaviksi. Lopputuloksena oli suuri
määrä yhteen sopimattomia sovellutuksia, mikä vaati koordinaatiota, erilaisia johtoelimiä
ja standardeja.
Konsultin muistelmat, Pkka Huttunen, 2012
Kommentit
Lähetä kommentti