Nyt tapahtuvassa ruoan
hinta-alessa on kummallisia piirteitä.
SOK:n pääjohtaja Taavi
Heikkilä lanseerasi eilen televisiossa sellaisen totuuden, jota suuryrityksiltä ei hevin kuulla. Vapaasi
siteeraten hän sanoi. ”Olemme säästäneet ict-sovellutuksilla ja investointien lykkäämisellä
kymmeniä miljoonia euroja. Haluamme jakaa näitä säästöjä myös kuluttajille”.
K-ryhmä lausunnot olivat samansuuntaisia.
Pankkisektori on jakanut osakkeiden
omistajille kaikki tuottavuushyödyt. Miksei päivittäinen elintarvikesektori tee
samoin?
Vasta tänään alkoi kuulua kummankin
ketjun suunnalta, että kuluttajien ostovoima on pienentynyt, kuluttajat ovat
siirtyneet halpoihin ruokatuotteisiin ja markkina-asema on pönkitettävä.
Tässäkö selitys on?
Itse olen ostanut 10 vuoden
ajan noin 50 prosenttia ruoistani Lidlista. Ruokakorini on siellä noin 30
prosenttia halvempi kuin markkinajohtajilla.
Lidlissä käy ulkomaalaisia,
ulkomaalaisia nuoria, yläluokkaa (en itse), eläkeläisiä, virkamiehiä, äitejä
lapsineen, haalariväkeä.. Tämä rakenne poikkeaa huomattavasti K- ja S- ryhmien kaupan
asiakkaista. Silmämääräisesti asiakasmäärä näyttää vain kasvavan.
Yhtenä tekijänä nykyiseen
hinta-eleen on Lidlin kiihtyvän kasvun estäminen. Kilpailun kannalta tämä on
tietenkin vain hyvä. Päivän tietojen mukaa myös Lidl aikoo laskea hintoja.
Tässä tilanteessa kotimaisen
kysynnän muutenkin hiipuessa olisi turmiollista, jos kokoomus seuraavassa
hallituksessa toteuttaa kaikki sosiaalitukien luonteisten tukien
indeksikorotusten jäädyttämisen neljäksi vuodeksi. Näinhän e on uhannut.
Kommentit
Lähetä kommentti