Päivän Helsingin Sanomien pääkirjotussivulla Kirsti Lonka ja Esko Hannula osuivat naulan kantaan korostaessaan työelämän taitojen oppimista peruskoulussa. Siinä iässä nuorilla on hyvät valmiudet ja mahdollisuudet opiskella ja oppia näitä välttämättömiä kykyalueita.
Nuoren mieli on avain ottamaan vastaan uusia haasteita ja koulussa heillä on myös hyvä infra harjoitella työelämän taitoja.
Monen oppiaineen sisään voidaan enenevässä määrin rakentaa tositilannetta kuvaavat lavasteet ja käsikirjoitus, esimerkiksi työpaikkahaastattelusta. Jokaiselle löytyy rooli harjoituksessa näyttelemiseen, kun tarpeellinen kierrätys tehdään.
Toisena esimerkkinä voisi olla konsulttiyrityksen uudesta tuotteesta päättäminen johtoryhmässä. Siinä löytyy luontevat roolit myös jokaiselle.
Kolmantena saattaisi olla yt-neuvottelujen läpivienti, neljäntenä keskustelutilaisuus koulun energiajärjestelmän muuttamiseksi uusiintuvaa ja bioenergiaa suosivaksi.
Koulun näytelmä- tai kirjakerho voisivat avustaa käsikirjotusten laadinnassa.
Saatettaisiinpa toisi pohjainen harjoittelu viedä niin, että oppilasryhmä tekisi analyysin johtopäätöksineen paikallisen pienyrityksen kehittämiseksi ja esittelisi raportin yrityksen johdolle.
Nyt kun oppisisältöä ollaan uusimassa, toivottavasti Lonkan ja Hannulan ajatukset ehtivät vielä mukaan. Ne tarjoavat yhden tärkeän keinon nostaa maasamme kommunikaation, johtamisen ja innovaatioiden tasoja.
Nuoren mieli on avain ottamaan vastaan uusia haasteita ja koulussa heillä on myös hyvä infra harjoitella työelämän taitoja.
Monen oppiaineen sisään voidaan enenevässä määrin rakentaa tositilannetta kuvaavat lavasteet ja käsikirjoitus, esimerkiksi työpaikkahaastattelusta. Jokaiselle löytyy rooli harjoituksessa näyttelemiseen, kun tarpeellinen kierrätys tehdään.
Toisena esimerkkinä voisi olla konsulttiyrityksen uudesta tuotteesta päättäminen johtoryhmässä. Siinä löytyy luontevat roolit myös jokaiselle.
Kolmantena saattaisi olla yt-neuvottelujen läpivienti, neljäntenä keskustelutilaisuus koulun energiajärjestelmän muuttamiseksi uusiintuvaa ja bioenergiaa suosivaksi.
Koulun näytelmä- tai kirjakerho voisivat avustaa käsikirjotusten laadinnassa.
Saatettaisiinpa toisi pohjainen harjoittelu viedä niin, että oppilasryhmä tekisi analyysin johtopäätöksineen paikallisen pienyrityksen kehittämiseksi ja esittelisi raportin yrityksen johdolle.
Nyt kun oppisisältöä ollaan uusimassa, toivottavasti Lonkan ja Hannulan ajatukset ehtivät vielä mukaan. Ne tarjoavat yhden tärkeän keinon nostaa maasamme kommunikaation, johtamisen ja innovaatioiden tasoja.
Kommentit
Lähetä kommentti