Vaihtoehtoja oli todellisuudessa 1700. Tämä hämmästyttävä määrä saatiin aikaan muutamassa kuukaudessa. Se kuvaa hyvin museon tämän hetkistä suunnittelun ja päätöksenteon tilaa, epävarmuutta joka suunnassa.
Käsillä olevan kuuden vaihtoehdon laatijat ovat esittäneet ratkaisunsa vastaamaan hankkeen alustavaa luonnetta periaatteella "katsotan mitä tapahtuu". Todennäköisesti laatijat ovat käyttäneet melko rankasti hyväkseen" vanhoja pohjia". Ei ollenkaan huono idea.
Monessa arkkitehtikilpailussa on käynyt niin, että lopputulos ei juuri muistuta alkuperäisä luonnoksia. Jotain piirteitä saattaa pysyä mukana loppuun asti, mutta kokonaisvaikutelma on aivan muuta.
Työn tilaaja painotti televisiossa muutama päivä siten, että museokompleksin on heijastettava kaupungin sosiaalista mielenlaatua ja henkeä. Tämän vaatimuksen esitetyt vaihtoehdot yhdeltä osin toteuttavat herättämällä taideteoksina tunteita. Millaisia tunteita? Tämä jää kunkin katsojan ja tutustujan vastuulle.
Kokonaisuudessa kilpailu noudattaa ja toteuttaa tämän alan kilpailun perinteitä: ensimmäiset luonnokset ovat mahdollisille rahoittajille tarkoitettuja keveitä, joustavia ja suhteellisen helppotöisiä mainosversioita. Hintalappuja ei ole. Kaikki on periaatteessa muunneltavissa.
Tämä voi olla epävarmassa ja haasteellisessa toimintaympäristössä paras strategia viedä haketta eteen päin.
Käsillä olevan kuuden vaihtoehdon laatijat ovat esittäneet ratkaisunsa vastaamaan hankkeen alustavaa luonnetta periaatteella "katsotan mitä tapahtuu". Todennäköisesti laatijat ovat käyttäneet melko rankasti hyväkseen" vanhoja pohjia". Ei ollenkaan huono idea.
Monessa arkkitehtikilpailussa on käynyt niin, että lopputulos ei juuri muistuta alkuperäisä luonnoksia. Jotain piirteitä saattaa pysyä mukana loppuun asti, mutta kokonaisvaikutelma on aivan muuta.
Työn tilaaja painotti televisiossa muutama päivä siten, että museokompleksin on heijastettava kaupungin sosiaalista mielenlaatua ja henkeä. Tämän vaatimuksen esitetyt vaihtoehdot yhdeltä osin toteuttavat herättämällä taideteoksina tunteita. Millaisia tunteita? Tämä jää kunkin katsojan ja tutustujan vastuulle.
Kokonaisuudessa kilpailu noudattaa ja toteuttaa tämän alan kilpailun perinteitä: ensimmäiset luonnokset ovat mahdollisille rahoittajille tarkoitettuja keveitä, joustavia ja suhteellisen helppotöisiä mainosversioita. Hintalappuja ei ole. Kaikki on periaatteessa muunneltavissa.
Tämä voi olla epävarmassa ja haasteellisessa toimintaympäristössä paras strategia viedä haketta eteen päin.
Kommentit
Lähetä kommentti