Sote on kulkenut reittejä, joiden missään maiseman eri kohdissa ei ole voinut olla hilpeällä mielellä ja leikkisä. Ei kehittelyyn nyt jatkuva umpimielisyyskään tietenkään tarvitse olla, mutta raottomalla raottamalla hauskan harsoa, ehkä luovuutta pääsee valloilleen, joukkoistamisen äänet saattavat mylväistä.
Viime päivinä (viimeksi eilen T. Sutinen ja tänään Maija Aalto) Helsingin Sanomat on kuitenkin julkaissut sotesta konkreettisia, valaisevia ja ilmavia juttuja, joista lukija voi hahmottaa, millaisiin käytäntöihin joudutaan siirtymään ja periaatteellisia kysymyksiä ratkomaan ennen, kuin päädytään toimiviin kenttäsovelluksiin: rahoituslähteet, rahoitusrallit, kehykset, budjetit ,seuranta.jne.
Näistä median antamista tietopaketeista kansalainen voi enemmän tai vähemmän yksityiskohtaisesti ja luotettavasti päätellä, millainen sotesta nyt saattaisi tulla ja millainen siitä tulisi, jos hakkeen alkuvaiheessa mukana ollut kuntauudistus olisi toteutettu. Paljon, paljon asiakas- ja kumppanuuslähtöisempi, dynaamisempi ja tuloshakuisempi.
Sanoja, sanoja voidaan tähän kuiskia verhojen takaa.
Olkoon vain sanoja. Mutta yhdeksi pitäväksi faktaksi jää, meidän puolue rakenne lähes pakottaa hyväksymään nykyisen kuntakentän rakenteen lähes sellaisenaan.
Tämä oivallus ei tietenkään ole valtavan uusi. Se kuitenkin taas kerran osoittaa millaisen hinnan joudumme maksamaa yli kolmeen sataan nousevasta kuntamäärästä.
Viime päivinä (viimeksi eilen T. Sutinen ja tänään Maija Aalto) Helsingin Sanomat on kuitenkin julkaissut sotesta konkreettisia, valaisevia ja ilmavia juttuja, joista lukija voi hahmottaa, millaisiin käytäntöihin joudutaan siirtymään ja periaatteellisia kysymyksiä ratkomaan ennen, kuin päädytään toimiviin kenttäsovelluksiin: rahoituslähteet, rahoitusrallit, kehykset, budjetit ,seuranta.jne.
Näistä median antamista tietopaketeista kansalainen voi enemmän tai vähemmän yksityiskohtaisesti ja luotettavasti päätellä, millainen sotesta nyt saattaisi tulla ja millainen siitä tulisi, jos hakkeen alkuvaiheessa mukana ollut kuntauudistus olisi toteutettu. Paljon, paljon asiakas- ja kumppanuuslähtöisempi, dynaamisempi ja tuloshakuisempi.
Sanoja, sanoja voidaan tähän kuiskia verhojen takaa.
Olkoon vain sanoja. Mutta yhdeksi pitäväksi faktaksi jää, meidän puolue rakenne lähes pakottaa hyväksymään nykyisen kuntakentän rakenteen lähes sellaisenaan.
Tämä oivallus ei tietenkään ole valtavan uusi. Se kuitenkin taas kerran osoittaa millaisen hinnan joudumme maksamaa yli kolmeen sataan nousevasta kuntamäärästä.
Kommentit
Lähetä kommentti