Tänään Helsingin Sanomissa on artikkeleita suomalaisesta
peruskoulujärjestelmästä. Mailmassa on kaksi koulukuntaa: aasialainen ja
suomalainen. Edellinen painottaa kuria ja järjestystä jälkimmäisen luottaessa
opastukseen, yhteisöllisyyteen ja läheisyyteen. Lehti ennakoi edellisen vievän
voiton.
Meidän ei saa luopua järjestelmästämme, vaan sitä on jatkuvasti kehitettävä eteen päin. Tämä on tähdellistä, eteenkin nyt kun opetussuunnitelmia ollaan uusimassa ja keskiasteen kehittämisen näköala on jossain määrin pimennossa.
Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka painottaa tunteiden ja toiminnan kytköksen merkitystä luokkatilanteessa. Tätä ei voi olla liikaa korostamatta, hän sanoo Helsingin yliopiston tiedelehdessä 5/2013. Yhdessä oppiminen on demokratian yksi keskeinen rakennuspalikka. Jo pienestä pitäen tarvitaan erilaisia ihmisiä toiminaan yhdessä ja luomaan keskinäistä kunnioitusta.
Nyt Vantaan kaupunki on tehnyt valtavan hienon panostuksen hankkimalla 16000 tablettia esikouluun, peruskouluun, lukioon ja ammattikouluun.
Tämä luo tasapuolisesti koko ikäluokalle mahdollisuuden kasvaa monipuoliseksi toimijaksi tietoyhteiskunnassa. Se mahdollistaa myös myöhemmällä iällä verkko-opiskelun. Se on taloudellistaa opiskelua verkkokursseineen. Kun tietokoneisiin totuttelu aloitetaan tarhaiässä, verkko-opiskelu ei haalista oppimisessa tarvitsevia tunteita eikä oppimisesta tule vain kliinistä prosessia, jossa opiskeltava tieto ei saa merkitystä.
Vantaan esimerkki osoittaa, että maailmanpankin suosittelemia investointeja eivät ole ainoastaan suurrakentaminen, vaan myös teot pienen ihmisen lähellä.
Meidän ei saa luopua järjestelmästämme, vaan sitä on jatkuvasti kehitettävä eteen päin. Tämä on tähdellistä, eteenkin nyt kun opetussuunnitelmia ollaan uusimassa ja keskiasteen kehittämisen näköala on jossain määrin pimennossa.
Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka painottaa tunteiden ja toiminnan kytköksen merkitystä luokkatilanteessa. Tätä ei voi olla liikaa korostamatta, hän sanoo Helsingin yliopiston tiedelehdessä 5/2013. Yhdessä oppiminen on demokratian yksi keskeinen rakennuspalikka. Jo pienestä pitäen tarvitaan erilaisia ihmisiä toiminaan yhdessä ja luomaan keskinäistä kunnioitusta.
Nyt Vantaan kaupunki on tehnyt valtavan hienon panostuksen hankkimalla 16000 tablettia esikouluun, peruskouluun, lukioon ja ammattikouluun.
Tämä luo tasapuolisesti koko ikäluokalle mahdollisuuden kasvaa monipuoliseksi toimijaksi tietoyhteiskunnassa. Se mahdollistaa myös myöhemmällä iällä verkko-opiskelun. Se on taloudellistaa opiskelua verkkokursseineen. Kun tietokoneisiin totuttelu aloitetaan tarhaiässä, verkko-opiskelu ei haalista oppimisessa tarvitsevia tunteita eikä oppimisesta tule vain kliinistä prosessia, jossa opiskeltava tieto ei saa merkitystä.
Vantaan esimerkki osoittaa, että maailmanpankin suosittelemia investointeja eivät ole ainoastaan suurrakentaminen, vaan myös teot pienen ihmisen lähellä.
Kommentit
Lähetä kommentti