Epäonnistuneesta luennosta, muistion, asiakasraportin, artikkelin tai kirjan kirjoittamisesta voi jäädä lähtemätön jälki konsultin mieleen. Näissä hän saattaa kokea pienen kuoleman, sisäisen räjähdyksen, johon johtaneita syitä hän jatkossa pyrkii välttämään loppuun asti. Hänellä on siis työssään relevantti huonolaatuinen vertauskohta, joka kasvattaa häntä ihmisenä ja josta hän voi ammatillisesti oppia. Oppiminen tapahtuu, kun konsultti analysoiepäonnistumisen syyt ja tekee niistä johtopäätökset sekä muuttaa niiden perusteella toimintatapojaan.
Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä
Kommentit
Lähetä kommentti