Isäni hoitolaitosasioita ajaessani
olin samalla kirjoitellut pari ensimmäistä lukua kirjaani. Tulin siihen tulokseen,
että jos en käsitellyt heti alussa johtamista ja sen työkaluja, lopputeksti jäi
irralliseksi, ilman yhteyttä organisaatioiden perustarkoitukseen. Johtamistapakysymys
askarrutti minua eniten. Itse kuuluin osallistuvan johtamistavan koulukuntaan, mutta
kokemukset eivät suinkaan aina puoltaneet tällaisen tavan käyttämistä. Jyrkät otteet
olivat joskus paikallaan. Joka tapauksessa johtamisen pääprofiilina piti olla vastuuta
ja tietoa jakava johtamien, joka tarpeen mukaan vei päättäväisesti, jopa käskemällä
asiat päätöksiin. Mutta sanottu oli pelkkää fraseologiaa ja toistettu tuhansissa
eri yhteyksissä.
Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä
Kommentit
Lähetä kommentti