Suomi saa 13 jäsentä parlamenttiin. Se vastaa samaa
suhdetta, jos puolue saa kaksi jäsentä Suomen eduskuntaan. Siin käytännössä ei
mitään.
EU-parlamentissa tilanne voi olla hieman toisen lainen, jos
tehdään oikeita tehtäviä.
Substanssiasiohin jäsenemme voi vaikutaa, jos
uudistukset palvelevat suurten jäsenmaiden etuja tai ovat yhdentekeviä näiden
maiden kannalta tai Suomelle epäedullisa. Jälkimmäisestä on hyvänä esimerkkinä
rikkidirektiivi. Tällaisiin suomalaisten ei kannatta sekaantua.
Sen sijaan EU:ssa on miljardeittain euroja jaetavana eri
tarkoituksiin jäsenmailleen. Suomalaisten
ei tulisikaan pyrkiä parlamentissa mihinkään aikaa vieviin substannisotkuihin,
vaan keskittyä hankkimaan Suomelle mahdollisimman paljon EU-rahaa, tulkoon se
mistä tuutista tahansa. Tällöin mepin vaikuttavuus Suomelle yleisesti ottaen on
taatusti parempi kuin istuminen vaikutusmahdollisuukisen ulkopuolellla olevissa
valiokunnissa. Työikaa säästyy.
Rahan jakoon keskittymistä puoltaa myös se, että meillä on ely-keskukset
ja 1500-päinen maakuntahallino, jotka on helppo virittää vielä nykyistä
rajumpaan rahan haalimiseen, jos saavat tukea yläkerran väeltä.
Kommentit
Lähetä kommentti