Hallituksen opposition tuella tekemää sote-ratkaisua on
pidetty historiallisena. Sitä se varmaan onkin suurimpien puolueiden
sitoutumisen takia. Järjestämisvastuun osoittaminen viidelle erva-alueelle
poistaa kaksi periaattellista ongelmaa: perus- ja erikoistason
integrointipulman ja pienet järjestäjät. Järjestäminen toteutettaisiin
kuntayhtymillä. Uuteen mallin on tarkoitus päästä vuonna 2017.
Ensimmäinen sudenkuoppa on, miten saada kuntayhtymämalli käytännössä toimimaan erva-alueiden suuruus huomioon ottaen. Saatetaan ajautua tilanteeseen, jossa ervan sisällä on monta kuntayhtymää. Silloin ervan johto johtaa kuntayhtymiä. Tämä monimutkainen malli on erittäin haastavaa aluiden yhtymäjohdoille ja yhtymien yhtymäjohdolle.
Toinen vasemmistoa hämännyt sudenkuoppa on aikataulu. Todennäköisesti hankkeen käyttöön otto viivästyy vuosille 2018 -2020, lähes varmasti. Tänä aikana yksityisen sektorin saa niin vahvan jalansijan, että julkisen sektorin on erittäin vaikea vastata kilpailuun. Tällöin julkisen sote-palvelujen kehittyminen voi merkittävästi pysähtyä, jopa taantua.
Ensimmäinen sudenkuoppa on, miten saada kuntayhtymämalli käytännössä toimimaan erva-alueiden suuruus huomioon ottaen. Saatetaan ajautua tilanteeseen, jossa ervan sisällä on monta kuntayhtymää. Silloin ervan johto johtaa kuntayhtymiä. Tämä monimutkainen malli on erittäin haastavaa aluiden yhtymäjohdoille ja yhtymien yhtymäjohdolle.
Toinen vasemmistoa hämännyt sudenkuoppa on aikataulu. Todennäköisesti hankkeen käyttöön otto viivästyy vuosille 2018 -2020, lähes varmasti. Tänä aikana yksityisen sektorin saa niin vahvan jalansijan, että julkisen sektorin on erittäin vaikea vastata kilpailuun. Tällöin julkisen sote-palvelujen kehittyminen voi merkittävästi pysähtyä, jopa taantua.
Kommentit
Lähetä kommentti