Tulospalkkio, kannustepalkka, bonus. Termejäkö vain?
Jos halutaan fiinistellä tulospalkkio on palkitsemista hyvästä tuloksesta. Kannustepalkka voi tarkoittaa yrityksen siirtymistä kokonaisuudessaan kannustavaan palkisemiseen. Bonus on lähinnä henkilökohtaista palkitsemista.
Niin se tarina.
Kaupparekisteri oli aikoinaan melkoisessa pulassa käsittelyaikojen ollessa jopa kahdeksan kuukautta. Asiakkaat valittivat jatkuvasti. Ilman kiirehtimisjärjestelmää rekisterin olisi hukka perinyt. Mutta eihän ruuhka pienene, jos välistä vedetään kiirehdityt. Laarin pohjalla ilmoitukset eivät liiku juuri lainkaan.
Pulasta pääsemiseksi laadittiin organisaatiomuutos. Rekisteri jaettiin neljään samankaltaiseen ryhmään, joille soviteltiin yhtä suuret tulostavoitteet, esimerkiksi 2300 rekisteriin vientiä kuukaudessa.
Tämä keino puri. Ruuhka purkaantui.
Tässä voidaan nähdä neljä opetusta. Ensiksi ongelma oli asiakkaalle näkyvässä tuloksessa. Asiakkaalle oli tärkeää, että käsittelyaika oli lyhyt. Tulospalkalla saavutettiin se, mitä haluttiinkin. Toiseski, tarvittiin tulostavoite. Kolmanneksi, tulospalkkauksen edellytyksenä oli rekisterin jako samankaltaisin ryhmiin kilpailun mahdollistamiseksi. Kilpailu oli niin kovaa, että eräs ryhmä halusi luopua muutamasta henkilöstä kustannusten pienentämiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Nelänneksi, viraston nekin osastot, joihin tulospalkkaus ei oikein hyvin soveltunut, halusivat sen. Sen rakentaminen vaati huomattavasti enemmän ponnisteluja kuin kaupparekisterin järjestelmän luominen.
Jos halutaan fiinistellä tulospalkkio on palkitsemista hyvästä tuloksesta. Kannustepalkka voi tarkoittaa yrityksen siirtymistä kokonaisuudessaan kannustavaan palkisemiseen. Bonus on lähinnä henkilökohtaista palkitsemista.
Niin se tarina.
Kaupparekisteri oli aikoinaan melkoisessa pulassa käsittelyaikojen ollessa jopa kahdeksan kuukautta. Asiakkaat valittivat jatkuvasti. Ilman kiirehtimisjärjestelmää rekisterin olisi hukka perinyt. Mutta eihän ruuhka pienene, jos välistä vedetään kiirehdityt. Laarin pohjalla ilmoitukset eivät liiku juuri lainkaan.
Pulasta pääsemiseksi laadittiin organisaatiomuutos. Rekisteri jaettiin neljään samankaltaiseen ryhmään, joille soviteltiin yhtä suuret tulostavoitteet, esimerkiksi 2300 rekisteriin vientiä kuukaudessa.
Tämä keino puri. Ruuhka purkaantui.
Tässä voidaan nähdä neljä opetusta. Ensiksi ongelma oli asiakkaalle näkyvässä tuloksessa. Asiakkaalle oli tärkeää, että käsittelyaika oli lyhyt. Tulospalkalla saavutettiin se, mitä haluttiinkin. Toiseski, tarvittiin tulostavoite. Kolmanneksi, tulospalkkauksen edellytyksenä oli rekisterin jako samankaltaisin ryhmiin kilpailun mahdollistamiseksi. Kilpailu oli niin kovaa, että eräs ryhmä halusi luopua muutamasta henkilöstä kustannusten pienentämiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Nelänneksi, viraston nekin osastot, joihin tulospalkkaus ei oikein hyvin soveltunut, halusivat sen. Sen rakentaminen vaati huomattavasti enemmän ponnisteluja kuin kaupparekisterin järjestelmän luominen.
Kommentit
Lähetä kommentti