Kokoomuspolitiikoiden puheenvuorot korostavat
yksilöllisyyden valtaavan alaa. Siis yhä suuremassa määrin halutaan
individuaalinen ratkaisuja ja hyödykkeitä.
Media-alan on tiedetty pitkään olleen osin alamaissa, osin
etsimässä uusia konsepteja markkinoille.
Sähköinen kirja ja sanomalehti ovat ponkaisseet lähtötelineistään. Usein
boltmainen kiito kuitenkin puuttuu.
Itse olin aikoinani pohtimassa kunkin toivomusten mukaisen
yksilöllisen sähköisen sanomalehden tuottamista tilaajan sähköposti
osoitteeseen. Muitakin oli samalla apajalla, mutta kaikilta puuttui ison
lehtitalon tuki.
Konsepti oli periaatteessa yksinkertainen. Lehden tilaaja,
individualisti, merkitsee palvelun tarjoajan sähköiseen lomakkeeseen rastin,
minkä lehden tietyllä vakiopaikalla tai nimellä olevan jutun hän haluaa liittää
hänelle räätälöityyn sähköiseen lehteen. Kullekin tilaajalle sähköinen
sanomalehti siis kootaan ympäri Suomea ilmestyvien eri lehtien eri jutuista.
Prosessi ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Vaaditaan
operaattori, joka pitää esillä tarjolla olevien juttujen malleja, sommittelee
aikatauluja, suunnittelee millaisissa osissa, layouteissa ja aikatauluissa
kullekin asiakkaalle sähköinen lehti toimitetaan, millaisia mainoksia
julkaistaan tai sallitaan. Periaate kuitenkin on, että kaikki tarvittava on jo
sähköisessä muodossa, lehti kootaan
olemassa olevasta. Ratkaisemattomia yksityiskohtia on tietenkin vielä roppa
kaupalla
Ensimmäisenä tarvitaan operaattori. Tilaaja on, toivon
mukaan, valmis maksamaan, kun hän saa
hänelle ja vain hänelle räätälöidyn lehden.
Kommentit
Lähetä kommentti