Koulutus ei leikin asia. Se ei ole pisa-tutkimusta varten. Koulutus voi olla yhteiskunnassa kiinni pysymisen ehto.
Stressi on paha tauti. Pitkäkestoinen stressi on myrkkyä, se tiedetään. Sitä ei yleisesti tiedetä, että lapsen pitkäkestoinen stressi aiheuttaa aivoissa urautumia, jotka johtavat muistin kyvyn heikkenemiseen pysyvästi. Tätä ei pysty korvaamaan mikään virikkeellisyys, ei palapelit, leikekirjat, kännykät, it-vempaimet, musiikki, lukeminen, seuranpito. Siksi lapsen pitkäaikainen stressi on kirjaimellisesti lapsen tulevaisuuden eväiden syömistä.
Se tiedetään, että köyhyys ei välttämättä aiheuttaa huonoa lapsuutta. Tärkein tekijä hyvään lapsuuteen on lämpö ja läheisyys. Köyhillä lapsiperheillä, joita riivaa jatkuva alkoholin liika käyttö, huumeet ja väkivalta, lapsilla on vaara joutua jännittämään päivästä päivään, miten kukin viikko menee. Näillä lapsilla menee myös koulussa huonosti, stressi urauttaa aivot, kapasiteetti laskee, ulos päin näkyvää kipuilua tulee pintaan. Ei ole turhaa puhetta, kun köydyyden sanoataan periytyvän.
Tavallisesti sanomme, että vanhemmilla on suuri vastuu koulun käynnistä. Näinhän se on. Mutta näitä stressilapsia pitää koulun erityisesti tukea. Voi olla että, jos heitä ei koulussa tueta, heille jää mitään käteen. Parasta tapa olisi tietenkin auttaa ja kouluttaa vanhempia. Palkittu Imatran varhaisen puuttumisen mallin soisi leviävän muihinkin kuntiin, jo kustannussäästöjen nimissä.
Stressi on paha tauti. Pitkäkestoinen stressi on myrkkyä, se tiedetään. Sitä ei yleisesti tiedetä, että lapsen pitkäkestoinen stressi aiheuttaa aivoissa urautumia, jotka johtavat muistin kyvyn heikkenemiseen pysyvästi. Tätä ei pysty korvaamaan mikään virikkeellisyys, ei palapelit, leikekirjat, kännykät, it-vempaimet, musiikki, lukeminen, seuranpito. Siksi lapsen pitkäaikainen stressi on kirjaimellisesti lapsen tulevaisuuden eväiden syömistä.
Se tiedetään, että köyhyys ei välttämättä aiheuttaa huonoa lapsuutta. Tärkein tekijä hyvään lapsuuteen on lämpö ja läheisyys. Köyhillä lapsiperheillä, joita riivaa jatkuva alkoholin liika käyttö, huumeet ja väkivalta, lapsilla on vaara joutua jännittämään päivästä päivään, miten kukin viikko menee. Näillä lapsilla menee myös koulussa huonosti, stressi urauttaa aivot, kapasiteetti laskee, ulos päin näkyvää kipuilua tulee pintaan. Ei ole turhaa puhetta, kun köydyyden sanoataan periytyvän.
Tavallisesti sanomme, että vanhemmilla on suuri vastuu koulun käynnistä. Näinhän se on. Mutta näitä stressilapsia pitää koulun erityisesti tukea. Voi olla että, jos heitä ei koulussa tueta, heille jää mitään käteen. Parasta tapa olisi tietenkin auttaa ja kouluttaa vanhempia. Palkittu Imatran varhaisen puuttumisen mallin soisi leviävän muihinkin kuntiin, jo kustannussäästöjen nimissä.
Kommentit
Lähetä kommentti