Sivut

maanantai 23. joulukuuta 2013

502. Peruskoulu ja verkko-opiskelu

Tuttu näky kun pääministeri tai opetusministeri piipahtaa istumassa peruskoulun luokassa mukanaan  muiden maiden asiantuntijoita, jotka hakevat oppia Suomen kuuluisasta koulujärjestelmästä. Pisa-tutkimus koukuttaa.

Äkkiseltään katsottuna tilanne on teennäinen pääministerin kysymyksineen lapsille. Mutta on siinä asian ydintäkin mukana. Se millainen ilmapiiri ja tunnelma tilanteessa vallitsevat on tärkeä oppimisen kannalta. Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka painottaa tunteiden ja toiminnan kytköksen merkitystä luokkatilanteessa. Tätä ei voi olla liikaa korostamatta, hän sanoo Helsingin yliopiston tiedelehdessä 5/2013.

Yhdessä oppiminen  on demokratian yksi keskeinen rakennuspalikka. Jo pienestä pitäen tarvitaan erilaisia ihmisiä toiminaan yhdessä ja luomaan keskinäistä kunnioitusta. Myöhemmällä iällä verkko-opiskelu mahdollistaa taloudellistaa opiskelua ja sillä voi suorittaa verkkokursseja, mutta haalistaako se oppimisessa tarvitsevat tunteet ja teot niin, että jäljelle jää vain kliininen prosessi, jossa opiskeltava tieto ei saa merkitystä. Tämä saattaa olla yksi haitallinen sivuvaikutus, jota tulosohjauksen  tuottavuuspaine vain lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti