Tuttu näky kun pääministeri tai opetusministeri piipahtaa
istumassa peruskoulun luokassa mukanaan
muiden maiden asiantuntijoita, jotka hakevat oppia Suomen kuuluisasta
koulujärjestelmästä. Pisa-tutkimus koukuttaa.
Äkkiseltään katsottuna tilanne on teennäinen pääministerin
kysymyksineen lapsille. Mutta on siinä asian ydintäkin mukana. Se millainen
ilmapiiri ja tunnelma tilanteessa vallitsevat on tärkeä oppimisen kannalta.
Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka painottaa tunteiden ja toiminnan
kytköksen merkitystä luokkatilanteessa. Tätä ei voi olla liikaa korostamatta,
hän sanoo Helsingin yliopiston tiedelehdessä 5/2013.
Yhdessä oppiminen on
demokratian yksi keskeinen rakennuspalikka. Jo pienestä pitäen tarvitaan
erilaisia ihmisiä toiminaan yhdessä ja luomaan keskinäistä kunnioitusta.
Myöhemmällä iällä verkko-opiskelu mahdollistaa taloudellistaa opiskelua ja
sillä voi suorittaa verkkokursseja, mutta haalistaako se oppimisessa
tarvitsevat tunteet ja teot niin, että jäljelle jää vain kliininen prosessi,
jossa opiskeltava tieto ei saa merkitystä. Tämä saattaa olla yksi haitallinen
sivuvaikutus, jota tulosohjauksen
tuottavuuspaine vain lisää.
Kommentit
Lähetä kommentti