Finavian Helsinki –Vantaa lentokenttä panee kampoihin Pieterin Pulkovan lentoaseman kehitykselle. Pietarilaiset ovat investoineet kahtena viimeisenä vuonna kenttään yli miljardi ja suomalaiset seuraavana kahtena vuonna noin 300 miljoona euroa. Molemilla asemilla käy vuodessa noin 15 miljoonaa matkustajaa. Finnairin ja samalla myös Finavian strategia muodostaa ydin bisneksensä Lähi-Idän liikenteestä on saanut vakavan kilpailijan kuin huomaamattaan.
Luvat kilpailuun on Finavialla oltava kunnossa. Uudesta Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämästä Finavian ympäristöluvasta tehtiin yhteensä 39 valitusta.
Syyskuussa Vaasan hoviokeuden päätöksellä Finavian on laadittava selvitys Helsinki – Vantaa kentää tervysvaikutuksista. Tätä ovat alueen asukaat vaatineet jo kauan, mutta Finavian selitykset, että mitään päästöjä ei ole vuotanut, on vakuuttanut valvontaviranomaiset. Nololla tavalla kävi kuitenkin ilmi lentokentän radan rakentamisessa, että myrkillistä glykolia oli vuotanut vuosikymmeniä muiden muassa lähelle pohjavesiä. Tästä syystä radan tunnelin eristystyöt maksoivat ylimääräiset 50 miljoona euroa veronmaksajien piikkiin.
Päästöt on helppo havaita näin itsenäisyyspäivän pyhinä, kun ensimmäiset konet jyrisivät talojen yli jo ennen kello kuutta jatkuen koko päivän, vaikka maassa on rauha.
Aiemmissa ympäritölupaesityksissään Finavia on turvautunut insinööritoimiston selvityksiin meluhaitoista. Toivottavati Finavia, kuten hovioikeus on märännyt, teettää nyt selvityksen ulkopuolisella moniammatillisella projektilla, eikä omilla insinööreilleeään. Silloin saadaan oikeaa tietoa, kuinka paljon suurenpi melualueen asukkaiden kuolleisuus ja tervysongelmat ovat kuin verrokkialueella.
Kommentit
Lähetä kommentti