Sivut

torstai 5. joulukuuta 2013

467. Matematiikan opiskelu



Tänään HS:ssä matematiikan dosennti Timo Tossavainen ostui naulan kantaa kirjoituksellaan matamtiikan opiskelusta, vanhat kostit tepsivät ja tietokniikka ei ole ratkaisu.

Matematiikka poikkeaa moinin tavoin muista aineista. Yksi sen ominaisuus on yksinäisyys. Tämä ei tietenkään tarkoita eristäytymistä muista ihmisistä tai yhteiskunnasta. Yksinäisyys käytännön tasolla merkitsee Tossavasien mainitsemaa keskittymistä. Matematiikka ei avaudu, jollei se hätkähdytä itseä  huomaamaan, että näinhän asiat etenevät ja pulma ratkeaa. Tällaistä hätkähdystä haroivoin tapahtuu tasa-arvoissa joukossa, tietenkin opettajan ohjaamassa ryhmässä näin käy.

Se on myös yksinäistä, kun tarkastelaan matemaatikan historiaa. Esimerkiksi Newton ja  ja Descartes loivat yhtäikaa toistaan tietämättä differentiaali- ja integraalilaskennan yksin huoneissain.  Pääpiirteittäin tilanne on nytkin samankaltainen. Nyky-yhteiskuntien tiedonvälitys tietenkin avaa mateamatiikkaa ulos yksinäisitä ratsastajista. Mutta historia on terveellinen muistutus siitä, että matematiikka vaatii asioiden sisäistämistä. Matemattikan opiskelu ei onnistu ilman jonkin asteisia yksinäisiä hetkiä ja niissä keskittymistä kulloiseenkin ongelmaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti