Hallituksen paketti kestävyysvajeen täyttämiseksi ja luottolukittajien
rauhoittamiseksi on myös tarkoitettu
torjunta-aseeksi oppositiota vastaan tulevissa EU- ja eduskuntavaaleissa. Konkreettisia
leikkauksia ei tehdä, vaan ne on verhottu tehokkaampien toimintatapojen varaan,
joita on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa. Se on kuin apajille heitetty pyydys,
jonka saalis on sattumanvarainen.
Hyvää paketissa on kuntien saaminen valtion kehysohjaukseen
ja valtionosuukisen nykyistä parempaan ennakointiin.
Kuntia ohjaavia normeja kuitenknin löysätään tehokkuuden
nimissä. Ihme ja kumma tässä syhteydessä sotesta ja kuntauudistuksesta ei
puhuta juuri mitään, vain 50 miljoonan säästöjen verran. Tämä on merkittävä
linjaus, sillä jos nykyiselle
kuntakentälle, jossa on satoja eri suuruisia kuntia, ja sotejärjestelmälle,
annetaan vapaus tuottaa palveluja lähes täyisin oman harkintansa mukaan, kansalaisten
eriarvoisuus kasvaa entisestään. Juuri nyt poreilevassa Paateron js Räsäsen vinkkimiesjupakassa,
on korostettu, ettei valvomatonta viranomaistoimintaa saa olla. Miten nyt kuntien normien vapauttamisen
jälkeen valvotaan, että peruslain 6§:n ja7§:n säädökset, muiden muassa tasa-arvoinen asema ja
turvalliuus, totetuvat?
Vanhuslaitospaikkojen lakkautamisella suunnitellaan
säästettävän 300 miljardia euroa vuodessa siirtämällä vanhukset kotihoitoon.
Miten tämä on mahdollista, kun kunnat ovat jo nyt lakkauttaneet laitospaikkoja?
Tuskin kunnnat ovat olleet niin tyhmiä, etteivätkö ne olisi jo tätä operaatiota
tehneet, jos säästöjä kerran näin saadaan.
Kommentit
Lähetä kommentti