Elina Grundströn kertoi kolunmissaan taannoin Helsingin
Sanomissa lobbauksen merkityksestä puoleille. Hänen mukaaansa erityseti kokoomus
on nostanut lobbauksen uudelle tasolle politiikkansa totetuttamisessa. Kataisen
erityisavustaja siirtyi perustetun Miltton
Networks toimitusjohtajaksi elokuussa 2012. Yrityksen tehtävänä on mm tarjota
vaikuttajaviestintää eli tehokasta
lobbausta.
Grunström toivoi, että Miltton Network myisi palvleuja myös
vapaaentoisjärjestöille tai jopa muille puoluille ja että Milttonin toiminta
oli mahdollisimman läpinäkyviä. Tämä toiveet saatavat jäädä kylmiksi haaveiksi.
Jokaisen merkittävän puolueen pitäisi perustaa moderni
lobbaus-marshing in. Sen perustan muodostaa tutkittu uusin tieto, jota puolueet
saavat tilaamalla yliopistoilta ja tutkimulasitoksilta selvityksiä ja tukimuksia. Tietoraportteihinsa ja poliitiisiin tarkoitusperiinsä perustuen
puolueiden on formulaitava taktiset ja strategiset aikeensa. Formulointi on
vietävä niin pitkälle, että aikeet ovat selkeästi arkuloitavissa valituille
tahoille ja ne pitää olla kirjallisesti
esitetävissä vaikuttajryhmille. Niissä on myös tuotava esiin, mitä lain kohtia
muutetaan. Tämä kaiken tulisi olla dynaamista ja ulos päin suuntautuvaa elämää poreilevaa
prosessia, johon äänestäjien on helppo samaistua ja tarttua kiinni.
Suomessa tällainen äänestäjiin vaikuttaminen on erityisen
ajankataista EU-vaalien ja runsaan
vuoden päästä pidettävien eduskuntavaalien takia. Meillä saattaa nousta esiin Suomen
”Carl Bild”, joka ryhtyi ennnen viimeisintä ministerikauttaan yksityistämään
peruskouluja ja siirtämään vanhushuoltoa kansaivälisille suuryrityksille.
Kommentit
Lähetä kommentti