Sivut

tiistai 19. marraskuuta 2013

442. Lobbaus-marshing in



Elina Grundströn kertoi kolunmissaan taannoin Helsingin Sanomissa lobbauksen merkityksestä puoleille. Hänen mukaaansa erityseti kokoomus on nostanut lobbauksen uudelle tasolle politiikkansa totetuttamisessa. Kataisen erityisavustaja siirtyi  perustetun Miltton Networks toimitusjohtajaksi elokuussa 2012. Yrityksen tehtävänä on mm tarjota vaikuttajaviestintää  eli tehokasta lobbausta.

Grunström toivoi, että Miltton Network myisi palvleuja myös vapaaentoisjärjestöille tai jopa muille puoluille ja että Milttonin toiminta oli mahdollisimman läpinäkyviä. Tämä toiveet saatavat jäädä kylmiksi haaveiksi.

Jokaisen merkittävän puolueen pitäisi perustaa moderni lobbaus-marshing in. Sen perustan muodostaa tutkittu uusin tieto, jota puolueet saavat tilaamalla yliopistoilta ja tutkimulasitoksilta selvityksiä ja tukimuksia. Tietoraportteihinsa ja poliitiisiin tarkoitusperiinsä perustuen puolueiden on formulaitava taktiset ja strategiset aikeensa. Formulointi on vietävä niin pitkälle, että aikeet ovat selkeästi arkuloitavissa valituille tahoille ja ne pitää olla  kirjallisesti esitetävissä vaikuttajryhmille. Niissä on myös tuotava esiin, mitä lain kohtia muutetaan. Tämä kaiken tulisi olla dynaamista ja ulos päin suuntautuvaa elämää poreilevaa prosessia, johon äänestäjien on helppo samaistua ja tarttua kiinni.

Suomessa tällainen äänestäjiin vaikuttaminen on erityisen ajankataista EU-vaalien ja  runsaan vuoden päästä pidettävien eduskuntavaalien takia. Meillä saattaa nousta esiin Suomen ”Carl Bild”, joka ryhtyi ennnen viimeisintä ministerikauttaan yksityistämään peruskouluja ja siirtämään vanhushuoltoa kansaivälisille suuryrityksille.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti