Lakiesityksen mukaan valtion
yhteisiin ICT-palveluihin kuuluisivat perustietotekniikkapalvelut,
tietojärjestelmäpalvelut ja sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelut (noin 2 miljd.€).
Tarkoituts on hyvä, mutta esitetystä syistä johtuen on suhtauduttava varauksella hankkeiden onnistumiseen. Toinen tekijä, joka pisti silmään on 20 vuotta aiemmin vastaavissa suunnitelmissa toistetut käsitteet ja ideat sekä pääpiirtein samojen henkilöiden toimiminen hankkeen vastuuhenkilöinä. Toki uusiakin kasvoja on ilmestynyt.
Toivotaan hankeelle parhaita menestymistä.
Paveluja on luokiteltu sen
mukaan, kuinka nopeasti tai hitaasti ne muuttuvat ja kuinka nopeasti tai
hitaasti muutuvissa ympäristöissä ne toimivat. Tämä on kannatettava periaate, koska
tällä tavoin osittain varmistetaan, ettei enää syntyisi ikuisuusprojekteja, jotka
eivät valmistu milloinkaan alkupään olessa vanha lopuupäätä työstettäessä.
Tori-palvelukeskuksen toiminnan haastavuus tulee oikeisiin
mittasuhteisiin, kun muistetaan, kuinka 1980-luvun lopaulta lähtien julkisten ICT-järjestelmien on sallittu haajaatuvan
yhteensopimattomiksi. Voi vain arvailla, miten Tori- palvelukeksus pyyttää
Hämeenlinnan siraanhoitopiiriä muuttamaan järestelmänsä yhteensopivaiksi
kokonaisarkkitehtuurin kanssa, jota ei vielä edes ole olemassa
Perustulain 68 §:n
mukaan jokinen hallinnonala vastaa itse myös ICT-järjestelmistään. Voi myös
kysyä, mistä Tori-palvelukeskus saa valtaa
kävellä valtion ja kuntien ICT-järjestelmien yli,koska se perustetaan asetuksella. Valtiovarainministeriö
toimii koko hankeen isäntänä.
Tarkoituts on hyvä, mutta esitetystä syistä johtuen on suhtauduttava varauksella hankkeiden onnistumiseen. Toinen tekijä, joka pisti silmään on 20 vuotta aiemmin vastaavissa suunnitelmissa toistetut käsitteet ja ideat sekä pääpiirtein samojen henkilöiden toimiminen hankkeen vastuuhenkilöinä. Toki uusiakin kasvoja on ilmestynyt.
Toivotaan hankeelle parhaita menestymistä.
Kommentit
Lähetä kommentti