Siirry pääsisältöön


236 Finavian yhtiöittäminen ja lentomelu

Finavia muuttuu vuoden 2010 alusta valtion liikelaitoksesta osakeyhtiöksi. Tällöin Finavian yhtenä johtotähtenä tulee olemaan osakeyhtiölain edellyttämä voiton maksimointi, jota tullaan siivittämään nykymuodin mukaisella johdon kannustinpalkkajärjestelmällä. Lentokenttien ympäristöhaitoista huolestuneet saavat olla nyt varuillaan. Finavian yhtiöittäminen tarkoittaa käytännössä Helsinki-Vantaa lentokentän yhtiöittämistä, koska Suomen lentoliikenne keskittyy valtaosin sinne. On selvää, ettei kentällä ole kilpailijoita muuta kuin välilaskupaikkana, koska sen kautta kulkee suorin reitti Uudelta mantereelta Kaukoitään. Tähän maantieteelliseen asemaan yhtiöittäminen eikä johdon kannustimet tietenkään vaikuta mitään. Millä perusteilla verovaroin perustettu vailla kilpailua toimiva ilmailulaitos yhtiöitetään? Jäljet pelottavat. Yhtiöittämisen seurauksena muun muassa entinen tie- ja vesirakennuslaitos nykyinen Destia Oy alkoi rakentaa taloja. Sen sijaan Finavian yhtiöittäminen ja johdon kannustepalkkajärjestelmä tulee vaikuttamaan siihen, että suurten koneiden välilaskut tullaan tekemään lentoyhtiöille entistä halvemmiksi kentän houkuttelevuuden lisäämiseksi. Suurena vaarana on, että Finavia Oy entistä enemmän ottaa käyttöön lentokoneiden sellaisia laskeutumis- ja nousumenetelmiä, jotka säästävät lentoyhtiöiden polttoainekuluja. Polttoainekulut ovat suurin muuttuva kustannuserä lentoyhtiöille. Esimerkiksi pitkällä loivalla vastatuuli lähestymisellä lehtoyhtiö voi säästää kymmeniä tuhansia euroja, koska laskeutuminen voidaan tehdä minimaalisilla moottoritehoilla. Tämä on kuitenkin erittäin meluisa ja laajalle alueelle melua tuottava laskeutumistapa, koska rungon aerodynaminen ääni on suuri. Keskellä Vantaan kaupunkia tällainen bisnestoiminta on kyseenalaista. Tulevan Finavia Oy suhtautumiselle lentomeluun ei muodosta kovin hyvää lähtökohtaa se, että liikelaitos Finavia esitti vuoden 2008 ympäristölupahakemuksessa insinööritoimiston laatiman puutteellisiin ja yksipuolisiin tietoihin perustuvan selvityksen lentomelun vaikutuksista. Lääketieteellisen ja käyttäytymistieteellisen koulutuksen saaneilla asiantuntijoilla ei selvityksessä ollut sanan sijaa. Jos sama käytäntö jatkuu ja perustettava Finavia Oy liikelaitos Finavian tavoin itse mittaa ja ilmoittaa viranomaisille meluarvot, melualueella asuvien kansalaisten oikeusturva järkkyy. Kuka maksaa melu- ja muut ympäristöhaitat? Ympäristöviranomaisten tulisi aloittaa jo nyt ennen yhtiöittämistä toimenpiteet saada ajan tasalle tulevan Finavia Oy:n ympäristöhaittojen seurantajärjestelmä ja ympäristöhaitoista tiedottaminen. Esimerkiksi lentomelun kiinteät mittauspisteet ovat jo ajat sitten menettäneet merkityksensä lentoreittien jatkuvien muuttumisten takia ja nykyisen seurantajärjestelmän auditoinnin puuttuminen on pitkään muodostanut erittäin vakavan luotettavuusongelman. Seuranta tulee ehdottomasti antaa riippumattoman ulkopuolisen tahon tehtäväksi. 26.8.08

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *