Siirry pääsisältöön


207 Ministeriöistä sälä pois

Helsingin poliisilaitoksen seitsemää huumepoliisia epäiltiin sisäministeriön poliisiosaston esiselvityksen perusteella rikoksista, ja ministeriö joutuu vielä jatkossa selvittämään tapauksen jälkipyykkiä olkoon oikeuden ratkaisu mikä tahansa. Meneillään jupakka osoitti, kuinka ministeriö joutuu puuttumaan operatiiviseen kahakkaan, mikä kuuluisi alemmalle tasolle, jos sellainen vain olisi olemassa. Poliisihallituksen perustamista on suunniteltu säännöllisin välein yli 40 vuoden ajan vaihtelevin perustein. Yhtenä julkislausumattomana syynä olla perustamatta poliisihallitusta on ollut pelko, että poliittinen johto menettäisi otteensa poliisivoimien käyttöön kriisitilanteessa. Tällaista vaaraa ei ole koskaan ollut, sillä Suomi on aina ollut ministeriövaltaisesti hallittu maa, eikä muutakaan pätevää syytä ole ollut jättää poliisihallitus perustamatta. Päinvastoin nyt olisi aikaa päästä eroon tilanteesta, jossa sama poliisin ylin virkamiesjohtoa valmistelee poliisia ja poliisivaltuuksia koskevat lait ja panee ne täytäntöön sekä valvoo täytäntöönpanoa. Ahon hallituksen 1990-luvun alussa käynnistämä keskusvirastojen lakkautuminen on muuttanut monessa muussakin ministeriössä tilannetta suuntaan, jossa sama viranomainen valmistelle ja panee täytäntöön toimialaansa koskevat lait. Tämä ei kaikilta osin ole hyvän hallintotavan mukaista, sillä lainsäädäntö- ja toimeenpanovalta täytyisi pitää mahdollisimman selvästi erillään toisistaan. Samalla kun keskusvirastoja on lakkautettu, niiden tehtäviä on siirretty ministeriöihin. Seurauksena on ollut ministeriöiden kokojen kasvaminen ja täyttyminen suoritusportaan tehtävillä, jotka niihin ei kuulu. Ministeriöiden rooli lakien valmistelijana ja hallinnonalansa strategisena johtajana onkin saanut riipakseen kaikenlaista hallinnollista sälää. Tämä väkisinkin vie johdon huomiota ja aikaa, sillä ministeriöiden sisäiseen toimintalogoiikan kuuluu, että ongelmien ratkaiseminen pyritään viemään tavalla tai toisella niin lähelle organisaation huippua kuin mahdollista. Tämä koskee etenkin henkilöstöhallinnon kiistoja. Ontuen etenevä keskushallinnon uudistustaminen onkin synnyttänyt omituisen tilanteen: ministeriöiden koot suurenevat (jättisuuri työ- ja elinkeinoministeriö) ja ministeriöiden alaisuudessa toimii lukuisia hyvin erilaisia monialavirastoja kuten opetushallitus, stakes ja Finavia (liikelaitos). Keskushallinnon rakenteellisia ongelmia ei voida ratkaista tällaisella sekalinjalla ja siirtämällä keskushallinnon tehtäviä aluehallintoon, kuten hallituspiireissä kaavaillaan. Olisi aika luoda selkeä visio miten edetään. Yksi tapa edetä asiassa on jatkaa jatkaa sitä uutta keskusvirastojärjestelmän luomista, joka alkoi vuonna 2000 vankeinhoito-osaston muuttamisella rikosseuraamusvirastoksi. Seuraavina listalla voisivat olla muiden muassa poliisiviraston ja tuomistuinviraston perustaminen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *