Kunkin maan yleinen koulujärjestelmä vaikuttaa eräin osin ratkaisevasti, millaisia johtajia maanhan kehittyy ja millä perusteilla heitä arvioidaan ja arvostetaan. Maa, jossa koulujärjestelmässä korostuvat kilpailu, taloudelliset arvot ja niiden ulkoisten tunnusmerkkien esillä pitäminen, myös johtamisen ilmapiiri on erilainen kuin maassa, jossa koulutuksen perusta on tasa-arvo ja maksuttomuus. Tässä lienee yksi syy, miksi amerikkalainen johtaja on erilainen kuin suomalainen.
Niinpä johtamisen arvot eivät voi poiketa yhteiskunnan muista arvoista, sillä ristiriidoista seuraa ylipääsemättömiä ongelmia organisaatiolle.
12.1.2013
Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä
Kommentit
Lähetä kommentti