Hajautettuaja ict-strategioita ei voida enää saada takaisin valtion konsernijohdon alaisuuteen muutoin kuin luomalla toimivaltainen, vahva ja suppea, strateginen ict-johtokeskus.
Harkinnan arvoinen vaihtoehto on perustaa valtioneuvoston kansliaan tällainen uusi yksikkö, joille kuuluisivat myös kuntasektorin strategiset it-tehtävät. Kuvavaa hajannukselle on, että Kerava sanoutui irti Abotista.Yksiköllä tulisi olla oma johtokuntansa, joka olisi maan hallituksen jälkeen heti seuraavaksi korkein julkishallinnon it-strategioista päättävä elin.
Jos yksikköön saataisiin myös Kelan strategiset it-asiat, tämä antaisi todella mahdollisuuksia kohottaa palvelujen latua ja tuottavuutta it:n avulla julkishallinnon koko kentässä. Kullakin ministeriöllä säilyisivät omat ict-strategiset tehtävänsä. Yksikön perustaminen herättää ankaria vastarintaa, mutta asia on myös ankara. Ict tulee oleman keskeisessä roolissa julkisen sektorin palvelujen laadun ja tuotavuuden kohottamisessa. Suosittelu ja neuvottelukunnat eivät enää auta julkishallinnon strategisiin ict-ongelmiin. 25.8.2013
Harkinnan arvoinen vaihtoehto on perustaa valtioneuvoston kansliaan tällainen uusi yksikkö, joille kuuluisivat myös kuntasektorin strategiset it-tehtävät. Kuvavaa hajannukselle on, että Kerava sanoutui irti Abotista.Yksiköllä tulisi olla oma johtokuntansa, joka olisi maan hallituksen jälkeen heti seuraavaksi korkein julkishallinnon it-strategioista päättävä elin.
Jos yksikköön saataisiin myös Kelan strategiset it-asiat, tämä antaisi todella mahdollisuuksia kohottaa palvelujen latua ja tuottavuutta it:n avulla julkishallinnon koko kentässä. Kullakin ministeriöllä säilyisivät omat ict-strategiset tehtävänsä. Yksikön perustaminen herättää ankaria vastarintaa, mutta asia on myös ankara. Ict tulee oleman keskeisessä roolissa julkisen sektorin palvelujen laadun ja tuotavuuden kohottamisessa. Suosittelu ja neuvottelukunnat eivät enää auta julkishallinnon strategisiin ict-ongelmiin. 25.8.2013
Kommentit
Lähetä kommentti